Log ind

Svaret ankommer fredag: Holder prisen på letbanen?

  • Svaret ankommer fredag: Holder prisen på letbanen?
    Avisen mødte sidste sommer i Berlin adm. direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskær, der også var til stede på transportmessen InnoTrans. Siden da har letbanedirektøren forhandlet med byderne - og på fredag får han så endelig svar på, om budgettet samlet set ser ud til at holde. Arkivfoto: Birgitte Heiberg
  • Svaret ankommer fredag: Holder prisen på letbanen?
    Avisen mødte sidste sommer i Berlin adm. direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskær, der også var til stede på transportmessen InnoTrans. Siden da har letbanedirektøren forhandlet med byderne - og på fredag får han så endelig svar på, om budgettet samlet set ser ud til at holde. Arkivfoto: Birgitte Heiberg

Bydernes endelige tilbud på at anlægge skinner og stationer samt levere togsæt lander fredag hos Odense Letbane. Offentligheden får dog ikke noget at vide før senere.

Mon ikke de er ved at revne af spænding på kontoret hos Odense Letbane?

Det må man formode, for Odense Letbane oplyser, at der fredag langt om længe kommer svar på, om teori og virkelighed - budget og pris - stemmer, når de endelige priser fra de bydere, der vil bygge letbanen og levere vognene, lander i indbakken hos adm. direktør Mogens Hagelskær.

Disse kan vinde letbaneordre

De to udbud, der kommer priser ind på fredag, er selve transportsystemet med skinner, stationer osv. og levering af togsæt. Desuden kan der bydes på begge dele i en samlet pakke.Transportsystemet byder disse firmaer på:

Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA og G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA

Comsa S.A.U.

Siemens A/S, Siemens AG og Aarslef Rail A/S

På togsæt byder følgende:

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles s.A. (CAF)

Siemens A/S

Skoda CZ

Stadler Pankow GmbH

På begge dele i en samlet pakket byder:

Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA, G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA og Stadler Pankow GmbH

Siemens A/S, Siemens AG og Aarslef Rail A/S 

I første omgang vil det kun være en lille kreds af personer, der får priserne at se, og der vil ikke blive meldt noget offentligt ud før senere. Næppe før omkring 1. maj.

Men realiteten er, at der inden weekenden vil være et mindre antal personer i Odense Letbane, som kender svaret på, om priserne fra byderne kan holdes indenfor det samlede budget for letbaneprojektet på godt tre milliarder kroner inklusiv en reserve på 30 procent.

Flere scenarier i spil

Hos Odense Letbane er der ingen yderligere kommentarer at hente på nuværende tidspunkt, hvor udbuddet er på vej ind i den afgørende fase.

Men lidt forsimplet er der, som avisen også tidligere har beskrevet, tre hovedscenarier for, hvad der kan ske efter fredag.

I "bedste" fald lander priserne så lavt, at der ikke bliver brug for reserven på 30 procent, der er afsat i budgettet. I det tilfælde kører letbaneprojektet med 14,4 kilometer letbane og 26 stationer så at sige uanfægtet videre på skinner inden for den tidsplan, der på nuværende tidspunkt foreskriver, at letbanen skal stå klar til indvielse i slutningen af år 2020.

Scenarie to er, at prisen lander på et niveau, som gør det nødvendigt at bruge af reserven, men stadig indenfor budgettet på samlet cirka tre milliarder kroner. I så fald skal Odense Letbane, Odense Kommune og staten, der bidrager med cirka 1,1 milliard kroner, forhandle om, i hvilket omfang der må bruges af reserven. Det fremgår af anlægsloven for projektet. Der kan være flere udfald af det forløb, men det mest sandsynlige er, at projektet kan køre videre, som det er planlagt. Det fremgår nemlig af anlægsloven, at reserverne er til for at realisere det fulde projekt til den aftalte kvalitet. Det vil sige, at både anlægssummen og alle reserverne skal være brugt, før der kan blive tale om at anvende sparekataloget.

Den tredje mulighed er, at priserne, der kommer ind fredag, viser, at det samlede budget på tre milliarder kroner ikke holder. I så fald må man konstatere, at Odense Letbanes beregninger af projektets pris har været for optimistiske, og så er flere muligheder fra sparekataloget lige pludselig i spil.

En mulighed er at forsøge at overtale stat og kommune til at finde flere penge. Det vurderes dog ikke som specielt realistisk, og i så fald skal projektet beskæres.

I anlægsloven er det skitseret, at letbanen kan forkortes, således at strækningen fra Odense Banegård Center til Tarup Center droppes eller udskydes til et senere tidspunkt. Det vil reducere prisen. Muligvis kan det også medføre en forsinkelse. En anden mulighed er at reducere antallet af stationer fra de planlagte 26.

Afgørelsens time

Om det ene eller det andet kommer til at ske for at få prisen ned, hvis buddene viser sig at være for høje, vil afhænge af, hvor stor prisoverskridelsen er.

Det vil også afhænge af forhandlinger mellem Transportsministeriet, Odense Kommune og Odense Letbane. Den helt store besparelse ligger i at forkorte letbanen, så hvis prisen overskrides markant, så peger det i den retning, mens en mindre budgetoverskridelse vil kunne indhentes ved mindre drastiske indgreb.

Offentligheden i Odense skal ikke forvente fredag at få besked om, hvordan det ser ud med priserne. Uanset set om der er godt eller dårligt nyt, så vil der først være et internt forløb af en varighed på i hvert fald nogle uger, hvor bestyrelsen, parterne bag aftalen om letbanen, Transportministeriet og andre centrale aktører først inddrages. Først herefter meldes udfaldet bredt ud.

Selvom prisen på nuværende tidspunkt er ukendt, så er en ting sikker: Afgørelsens time for Odenses letbaneprojekt er lige om hjørnet.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
Fordobler antal ansatte: Fynsk firma bygger letbanestationer

Fordobler antal ansatte: Fynsk firma bygger letbanestationer

Letbane: Betal ikke, før varen er leveret

Letbane: Odense Letbane light

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere