Log ind

Spansk og tysk løsning på vej: Sådan bliver Odenses letbane

  • Spansk og tysk løsning på vej: Sådan bliver Odenses letbane
    1 / 2
    Odense Letbane anbefaler at vælge et tog som dette fra samme togleverandør som i Aarhus. Det vil sige tysk-producerede tog fra Stadler Pankow , der har hovedsæde i Schweiz. Arkivfoto: Axel Schutt
  • Spansk og tysk løsning på vej: Sådan bliver Odenses letbane
    2 / 2
    Odense Letbane anbefaler at vælge et tog som dette fra samme togleverandør som i Aarhus. Det vil sige tysk-producerede tog fra Stadler Pankow , der har hovedsæde i Schweiz. Arkivfoto: Axel Schutt

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Odense Letbane anbefaler at vælge en spansk letbane med tog fra Tyskland. På den måde kan det fulde projekt med 14,4 kilometer spor og 26 stationer realiseres inden for budgettet ved brug af en del af reserverne.

Den sidste store sten ser ud til at være ryddet af vejen for Odenses Letbane.

Letbanens adm. direktør Mogens Hagelskær oplyser nemlig nu for første gang, hvad der hidtil har været fortroligt; at de billigste af de endelige priser, der er kommet ind, viser, at letbanen i sin fulde form med 14,4 kilometer spor og 26 stationer kan anlægges inden for budgettet med brug af en del af reserverne.

Hvad sker der nu?

I løbet af den kommende måned skal bidragyderne, dvs. staten (Folketingets Transportudvalg), regionsrådet i Region Syddanmark og byrådet i Odense, sige ja eller nej til Odense Letbanes anbefaling af bydere på letbaneprojeket.Bidragyderne ventes især at læne sig op ad en ekstern granskning af økonomien i letbanens økonomi og risici, som er gennemført de seneste måneder.

Den konkluderer, oplyser Odense Letbane, at letbanens økonomi er "retvisende og robust" - også efter brug af en del af reserverne i forbindelse med kontraktindgåelse.

Bliver anbefalingen godkendt af både stat, region og kommune, kan der skrives kontrakter under i juni.

Herefter skal udførelsen af designet og selve arbejdet detailplanlægges, inden anlægsarbejderne kan gå i gang sidst på året i år.

I den kommende tid fortsætter ledningsflytningerne, der skal være overstået, inden spor, stationer m.v. kan anlægges. Og i løbet af i år begynder også arbejdet med at flytte veje, fortove og cykelstier.

I 2019 kan de første testkørsler afvikles på delstrækninger.

I slutningen af 2020 er det planen, at letbanen står færdig og kan indvies.  

Nærmere bestemt kræver det ved kontraktindgåelse et forbrug på 347 millioner kroner af den samlede reservepulje, der er på 30 procent af det samlede budget - svarende til 633 millioner kroner.

Dermed synes det alternative scenarie med en forkortet letbane, hvor strækningen fra banegården til Tarup skulle udskydes, ikke at være inde i billedet, eftersom det i anlægsloven er fastslået, at reserverne er til for at realisere det fulde projekt til den aftalte kvalitet.

Samlet pris: 3,309 mia. kroner

Den samlede pris på at anlægge Odenses letbane forventes at blive 3,309 mia. kroner.Når beløbet er en smule højere end de 3,167 mia. kroner, der hidtil har været den officielle pris, der er blevet nævnt, så skyldes det to forhold.

For det første, at den "gamle" pris var en 2016-pris, som i overensstemmelse med normal procedure er fremskrevet til 2017-priser ud fra det generelle prisindeks (2,43 procent) svarende til 60 mio. kroner.

Desuden har Odense Kommune har besluttet at foretage tilkøb af en ekstra stitunnel og et skiftespor til en eventuelt anden etape af letbanen. Dertil er det besluttet at indkøbe yderligere to togsæt, så antallet bliver 16 i stedet for 14. 

Den samlede pris for tilkøbene er 82 mio. kroner.

 

Kilde: Odense Letbane

- Personligt har jeg svært ved at se, hvad der skal kunne gøre, at vi ikke får 14,4 kilometer letbane. Jeg glæder mig til at kunne åbne i år 2020, siger en særdeles tilfreds Mogens Hagelskær.

Samme togleverandør som Aarhus

Bliver letbaneselskabets anbefaling fulgt, så skal spanske Comsa S.A.U. anlægge selve letbanen. Del vil sige spor, stationer, master, køreledninger og kontrolcenter. Stadler Pankow GmbH skal levere togsættene.

Selskabet har hovedsæde i Schweiz, men får togene produceret på en fabrik nær Berlin. Det er i øvrigt også Stadler Pankow, der leverer tog til Aarhus Letbane, og ligeledes har selskabet bybanen i norske Bergen på kundelisten.

Comsa S.A.U. har anlagt letbaner i en lang række byer, men dog mest under varmere himmelstrøg end de danske. At firmaet ikke før har leveret i Norden, bekymrer ikke Mogens Hagelskær. For Comsa leverer kvalitetsletbaner, fastslår han.

- Når du lukker bydere ind i folden fra prækvalifikationen og begynder at forhandle med dem, så er det fordi, du tror på, de kan levere et ordentligt kvalitetsprodukt. Ellers var de ikke blevet prækvalificeret.

- Alle, der har været med i det her kapløb, er anerkendte firmaer, og Comsa har så vist sig at være i stand til at levere til den bedste pris, siger han.

Konkurrence har virket

I løbet af den kommende måneds tid skal stat, region og Odense Kommune sige ja eller nej til Odense Letbanes foretrukne leverandører, som ifølge Mogens Hagelskær er vurderet bedst ud fra en samlet afvejning af pris og kvalitet. Hvis parterne, der sammen har finansieret letbanen, godkender anbefalingen om at tegne kontrakt med Comsa S.A.U. og Stadler Pankow, kan der indgås aftale i juni.

Går det, som Mogens Hagelskær forventer, så kan selve anlægsarbejdet kan gå i gang i slutningen af i år.

Når det er lykkedes at få priserne fra de billigste bydere ned i et niveau, hvor projektet kan realiseres fuldt ud, selv om de første priser, der kom ind i sommer, lå for højt og fik den daværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V) til at udtrykke bekymring, så skyldes det ifølge Mogens Hagelskær primært to ting. Dels de forhandlinger, der har været, og desuden, at der helt til slut har været hård konkurrence.

Fire har kæmpet om at vinde ordren på togsæt, tre har dystet om at anlægge selve letbanen og to konsortier har budt på begge dele i en samlet pakke. Det betyder, mener Mogens Hagelskær, at konkurrencesituationen har presset byderne til at sænke priserne.

- Vi har haft det optimale forløb, og jeg mener, vi har ramt markedsprisen. Vi kunne ikke have presset citronen mere, vurderer han.

Et udbud på at flytte veje, cykelstier og fortove mangler endnu at blive gennemført fuldt ud, men der er indhentet pris på den første delstrækning ud af syv, og buddet lå lavere end ventet. Mogens Hagelskær mener på den baggrund ikke, at der kan gemme sig ubehagelige overraskelser i form af uventet høje priser, når den resterende del af opgaven udbydes i bidder over de kommende to år.

Ifølge letbanedirektøren er der intet, der tyder på forsinkelse i forhold til planen om at tage letbanen i drift i år 2020.

- Ultimo 2020, svarer han direkte adspurgt til, hvornår de første passagerer kan stige ombord.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere