Log ind

Skolebørn skal ud af bilen og op på cyklen

  • Skolebørn skal ud af bilen og op på cyklen
    Næsby Skole er et af de steder, hvor eleverne selv finder på initiativer, der skal gøre skolevejen mere sikker for børn på cykel eller på gåben. På billedet er det en lærerbil, der helt planlagt har parkeret på cykelstien foran Næsby Skole, så eleverne kan optage en film til forældrene. For på hverdagsmorgener er det forældre, der spærrer stien og tvinger cykelbørnene ud på vejen eller op på fortovet. Det vil eleverne nu have stoppet.
  • Skolebørn skal ud af bilen og op på cyklen
    Næsby Skole er et af de steder, hvor eleverne selv finder på initiativer, der skal gøre skolevejen mere sikker for børn på cykel eller på gåben. På billedet er det en lærerbil, der helt planlagt har parkeret på cykelstien foran Næsby Skole, så eleverne kan optage en film til forældrene. For på hverdagsmorgener er det forældre, der spærrer stien og tvinger cykelbørnene ud på vejen eller op på fortovet. Det vil eleverne nu have stoppet.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Langt flere Odense-børn skal cykle eller gå til skole, og det mål skal en række projekter hjælpe med at nå

Annonce

Det gavner både børn og miljø, hvis det er benene eller cyklen, der bringer eleverne i skole - og ikke forældrenes bil.

Derfor har Odense Kommune i en cykelhandlingsplan sat ambitiøse mål for, hvor mange børn der de kommende år skal gå eller cykle til byens folkeskoler:

I 2018 skal det gælde 70 procent af børnene i 0.-4. klasse og 90 procent af eleverne i 5.-10. klasse.

Sidste år hed de tal 55 procent for de mindste og 79 for de største.

Og selv om målene er ambitiøse, så er de realistiske, mener Venstres Jane Jegind, der er by- og kulturrådmand.

- Det helt centrale er, at eleverne også bliver inddraget i at finde frem til, hvordan flere kommer op på cyklen. Det er ikke bare nogle kloge voksne, der slår streger på et stykke papir, og på den måde sikrer vi, at løsningerne - for eksempel en ny cykelsti - også bliver brugt, understreger hun.

For at nå målet har kommunen taget initiativ og også afsat kroner til en række cykelfremmende projekter. De tæller blandt andet særlige undervisningsforløb og bilfri zoner ved skolerne.

Læs mere i Fyens Stiftstidende tirsdag.


  • Ahlmann-Jensen_Camilla_(2015)_013

    Af:

    Journalist på Odense-redaktionen, hvor jeg de fleste dage skriver om børne- og ungepolitik. Jeg blev uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2006 og har skrevet ord i aviser som Politiken og Nyhedsavisen, inden jeg i 2007 tog fat på Fyens Stiftstidende. Jeg bor i Odense sammen med min kæreste og vores to døtre.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere