Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Pas og kørekort: Borgerservice vil give mere fleksibel service

Pas og kørekort:
Borgerservice vil
give mere fleksibel
service

Annonce:

Service & reparation af alle bilmærker hos Lange Jørgensen-Bosch carservice

Service & reparation af alle bilmærker hos Lange Jørgensen-Bosch Car Service

Der er til tider pres på hos Borgerservice i hjertet af Odense. Nu skal ændrede åbningstider giver flere hænder til at hjælpe.
Foto: Michael Bager

Artiklen er hentet i arkivet

Borgerservice vil skære en time af åbningstiden og i stedet tilbyde mere fleksibel service

Borgerservice vil gøre det lettere for folk med et arbejde at hente et nyt pas eller kørekort uden at skulle tage fri fra arbejde.

Derfor foreslår Borgerservice at udvide en forsøgsordning, hvor folk kan bestille tid til at komme og hente det nye kørekort eller pas - enten tidlig morgen eller om aftenen.

Ressourcerne vil ledelsen finde ved at skære en time af åbningstiden torsdag, så Borgerservice lukker klokken 17 i stedet for 18.

Morgen eller aften

Borgerservicechef Steffen Holbelck forklarer:

- Vi har forsøgt med nogle pas- og kørekortbookinger, som ligger udover den normale åbningstid, og de er rigtig populære. Derfor indstiller vi til politikerne, at vi satser på en større fleksibilitet, så det passer til de tidspunkter, folk kan komme uden at skulle tage fri - om det så er klokken 7 om morgenen eller klokken 19 om aftenen, siger han.

- Det handler ene og alene om efterspørgslen, men indtil nu er tiderne blevet revet væk.

Nyt pas og kørekort er de to hyppigste årsager til, at folk lægger vejen forbi Borgerservice. Og meningen er, at de personaleressourcer Borgerservice normalt bruger på at holde åbent fra 17 til 18 torsdag, i stedet bruges på denne nye tidsbestillings-service.

Politikerne i Beskæftigelses- og Socialudvalget drøftede forslaget tirsdag og var umiddelbart positiv stemt.

Hjælp til selvhjælp

Lidt mere end halvdelen af de, som henvender sig til Borgerservice om torsdagen efter 17, kommer med et andet ærinde end pas og kørekort.

På et år svarer det til 404 henvendelser, som altså skal klares inden for den øvrige åbningstid, hvis mønsteret fra 2015 lægges til grund for forudsigelsen.

Rigtig mange af dem handler om hjælp til digital selvbetjening, og her vil Borgerservice reklamere mere for en hotline, som drives af kommunerne i Region Syddanmark i fællesskab. Hotline Syddanmark er åben hver aften fra klokken 15 til 21 - undtagen fredag og lørdag - og kan fanges på 70204021.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70