Log ind

Se den her: Odense sælger sig selv i ny film

  • Se den her: Odense sælger sig selv i ny film
    Med en pris på 171.250 kroner skal en ny film være med til at sælge Odense til borgere og virksomheder udenfor Fyn. Foto: Screendump fra filmen.
  • Se den her: Odense sælger sig selv i ny film
    Med en pris på 171.250 kroner skal en ny film være med til at sælge Odense til borgere og virksomheder udenfor Fyn. Foto: Screendump fra filmen.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

Odense Kommune har betalt et firma for at lave en film, der skal sælge Odense til omverdenen. Den er alle pengene værd, fastslår vækstchef.

Odense: Byens Bro, banegården, Odins Bro, havnen, Munke Mose, gågaden.

Steder i byen der alle har det til fælles, at de er med i en ny film, som skal promovere og sælge Odense til omverdenen ved hjælp af timelapse-klip fra forskellige hotspots i byen. Videoen er for nylig blevet lagt på Facebook, hvor den er blevet spredt for alle vinde.

Ifølge tal fra Facebook er filmen blevet delt flere end 1100 gange og nået ud til cirka 220.000 personer på Facebook i de to uger, den har ligget fremme. Af dem har over 106.000 set mindst tre sekunder af filmen.

Meningen med filmen er, at den både skal øge bystoltheden og skal ses i en samlet indsats, der handler om at trække borgere og virksomheder til byen.

Det fortæller kommunens vækstchef Bjarke Wolmar:

- Videoen skal være med til at give os et bedre netværk udenfor Odense, for med et godt netværk kan man trække virksomheder til. Hvis vi kun har et godt netværk på Fyn, trækker vi kun virksomheder til fra steder som Bogense og Kerteminde. Men vi skal fokusere på verden udenfor Fyn, siger han.

Pris: 171.250 kroner

Udover eksponeringen på Facebook bruges videoen allerede i et væld af sammenhænge i både ind- og udland til præsentationer og på konferencer til hurtigt at give folk, der ikke kender byen, et indblik.

Det er det lokale firma Glad Design, der har produceret videoen. Via aktindsigt kan avisen se, at kommunen har betalt i alt 171.250 kroner for den. Med en længde på i alt 126 sekunder svarer det til en sekundpris på 1400 kroner. Men den er alle pengene værd, mener Bjarke Wolmar, selvom han erkender, at en film på to minutter og seks sekunder ikke alene får virksomheder til at flytte til Odense.

- Det er en del af en samlet pakke. Hvis vi holder et møde med en virksomhed, kan vi lynhurtigt vise frem, hvad der sker og hvad der er på vej til at ske, at der er et erhvervsvenligt miljø og at det også er et sted med arbejdskraft og en by, hvor man kan have lyst til at bo, siger han.

Bjarke Wolmar fortæller yderligere, at filmen på et tidspunkt skal rettes til.

- Byen ændrer sig så meget hele tiden, og vi skal kunne vise det nyeste - ikke hvordan det så ud for et år siden. Så det er planen, at der kommer en version to. Det er også billigere at opdatere, end at skulle lave en helt ny.

Der er sket en del siden 2008. Herunder kan du se en anden film, der dengang skulle sælge Odenses nye påfund af et slogan "At lege er at leve".

  • byline

    Af:

    Journalist på Odense-redaktionen, hvor jeg dækker lokalpolitik og livet i byen. Uddannet fra Syddansk Universitet i 2015. Vandt i 2014 Jern Henrik og Basker Henrik og i 2015 hovedprisen for årets historie i Fynske Medier for serien "Svigt i lægevagten", der også var finalist til Spadestiksprisen. Tidligere ansat på avisens nyhedsredaktion. Jeg bor i Odense med min kæreste, der arbejder som sygeplejerske, og min søn Lukas.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere