Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Beboere raser: 65 ekstra busser i Frederiksgade

Beboere raser:
65 ekstra busser
i Frederiksgade

Annonce:

Sommer nær Skagen

Lej en lækker feriebolig og oplev sommeren på toppen af DK.

Busser, biler, cykler og fodgængere kører tæt i Frederiksgade. For tæt, mener mange beboere og brugere af gaden.
Foto: Kim Rune

Artiklen er hentet i arkivet

- Det er et spørgsmål om, hvornår nogen dør, siger beboer i gaden, der får 65 ekstra busser om dagen, når Odense Kommune fra marts lukker gennemkørslen bag rådhuset.

Det er "vanvittigt", at Odense Kommune fra 1. marts vil sende 65 ekstra busser om dagen gennem den i forvejen hårdt trafikbelastede Frederiksgade.

Sådan lyder kritikken fra Gitte Hermansen, der bor på Frederiksgade og har været med til at starte Facebook-gruppen "Med livet som indsats - på cykel i Frederiksgade".

- Gaden er slet ikke bygget til al den trafik, siger hun og peger på, at især de bløde trafikanter på cykel og gåben er udsat, når de store busser smyger sig op ad de smalle fortov for at komme igennem den snævre gade.

- En dag, da jeg gik med min datter og med en paraply i hånden, skrabede bussen imod paraplyen. Så tæt kommer de på, når man går på fortovet. Og jeg tør slet ikke lade min datter cykle. I dag så jeg, at en af busserne var oppe over fortovskanten på det smalle stykke.

ARTIKLEN FORTSÆTTER UNDER OPSLAGET

1. marts lukkes området omkring I. Vilhelm Werners Plads for gennemkørsel, hvilket giver 70 daglige regionalbusser mere gennem Frederiksgade. Aspirerer vi snart til at være mest bus-befærdede gade i Danmark???

Opslået af Med livet som indsats - på cykel i Frederiksgade på 22. februar 2016

Skoleelev væltet af bus

Trafikken i Frederiksgade - både biler og busser - er steget voldsomt efter Thomas B. Thriges Gade blev lukket i sommeren 2014.

Fra 1. marts lukkes den sidste smutvej gennem centrum via Torvegade og I. Vilhelm Werners Plads, når byomdannelsesprojektet på Thomas B. Thriges Gade rykker længere mod syd, og det er den direkte årsag til, at der nu skal køre endnu flere busser, der tidligere har brugt smutvejen, i Frederiksgade.

For nogle måneder siden var det nær gået galt, da en skoleelev på cykel blev snittet og væltet af en bus, der kom for tæt på. Fyens Stiftstidende skrev om episoden.

Indtil videre har der dog ikke været alvorlige ulykker med personskade, som avisen kender til. Men det er et spørgsmål om tid, mener Gitte Hermansen, der dagligt ser farlige situationer.

- Jeg kan ikke andet end at beskrive det som livsfarligt. Det er et spørgsmål om, hvornår nogen dør.

Politikerne har ansvaret

Sker der en alvorlig ulykke, vil Gitte Hermansen ikke tøve med at placere ansvaret.

- Det ligger hos politikerne. Politiet kan ikke løse det her, og Fynbus kan ikke løse det. Det er politisk, der skal findes en løsning.

- De er blevet gjort opmærksom på det, og de har et ansvar. Det er en hovedfærdselsåre for cyklister, vi taler om, siger hun.

Ifølge Gitte Hermansen kan der være flere løsninger:

Frederiksgade kan laves om til en ren bus- og cykelgade uden biler, så busserne har bedre plads og ikke behøver køre så tæt på cyklerne.

Alternativt må nogle af bussernes ruter flyttes til andre gader, selv om det koster ekstra køretid. Og ellers må hele rutenettet laves om med opsamlingsstationer uden for bymidten.

Uanset hvad må politikerne i gang med at forholde sig til problemerne og lave en prioritering i stedet for at forsøge at presse alle typer trafikanter sammen i den smalle tragt, Frederiksgade er.

- Det kræver handling nu, siger hun.

Odense Kommunes kontorchef for Byrum- og Mobilitet, Tine Christiansen, siger onsdag til Fyens Stiftstidende, at det ikke er optimalt at sende flere busser via Frederiksgade. Men samtidig forklarer hun, at der ikke er så mange andre muligheder med det vejnet, der er til rådighed.

- Vi holder øje med Frederiksgade og overvejer løbende, hvad vi kan gøre for at forbedre forholdene. Vi har bare ikke nogen anden vej at flytte trafikken over på, siger hun.

Mere om emnet

Se alle
Nyt graveri: Letbanen rykker til Middelfartvej

Nyt graveri: Letbanen rykker til Middelfartvej

Nyt gravearbejde: Del af Højstrupvej bliver ensrettet

Nyt gravearbejde: Del af Højstrupvej bliver ensrettet

Vejarbejde lukker en del af Ejlskovsgade

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70