Log ind

Politikere har is i maven og stoler på letbanedirektør

  • Politikere har is i maven og stoler på letbanedirektør
    Alt skal laves om på Østre Stationsvej foran banegården. Bilerne skal i fremtiden køre bag om OBC, og en ny plads og letbanens ?hovedstation? skal etableres på forsiden. Arbejdet vil kunne udføres lettere og billigere, hvis der ikke skal køre biler, mens det sker. Illustration: Odense Letbane
  • Politikere har is i maven og stoler på letbanedirektør
    Alt skal laves om på Østre Stationsvej foran banegården. Bilerne skal i fremtiden køre bag om OBC, og en ny plads og letbanens ?hovedstation? skal etableres på forsiden. Arbejdet vil kunne udføres lettere og billigere, hvis der ikke skal køre biler, mens det sker. Illustration: Odense Letbane

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lysten til at svare på, om flere veje, f.eks. Østre Stationsvej, skal lukkes i byggefasen, for at gøre letbanen billigere, er ikke overvældende

Odense: Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt (V) ser med "største alvor" på situationen omkring Odense Letbane, efter de første priser, der er kommet fra de mulige leverandører, har vist sig at være alt for høje.

Men samme bekymring afspejler sig ikke hos de lokale politikere i Odense. De har is i maven og tager det roligt, lyder meldingen fra højre til venstre side i byrådet.

Borgmester Anker Boye (S) læner sig op ad letbanedirektør Mogens Hagelskærs vurdering af, at prisen kan forhandles længere ned. Han forventer, at de 14,4 kilometer letbane med 26 stationer fra Tarup til Hjallese kan realiseres inden for budgettet på tre milliarder kroner, fastslog han onsdag. Samme toner lyder fra andre partier.

- Ud fra de oplysninger, jeg er blevet forelagt, har jeg ikke grund til tro andet, end at letbanen til prisen kan realiseres, som den er skitseret, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Lars Havelund (K) kalder det en "normalsituation", at buddene på nuværende tidspunkt er høje, og han er "overhovedet ikke nervøs", fastslår han.

Dermed er både Lars Havenlund og Jane Jegind mere rolige end transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt, som i den orientering, han gav til Transport- og Bygningsudvalget i fredags, gav udtryk for bekymring og vurderede, at der ligger en meget stor opgave foran letbaneselskabet i de kommende forhandlinger med byderne, "hvis projektet inden for den givne økonomiske ramme skal kunne gennemføres i fuld udstrækning".

Østre Stationsvej er en øm tå

Mogens Hagelskær, adm. direktør i Odense Letbane, udtalte onsdag, at det kan blive aktuelt at overveje, om arbejdsarealerne i byens gader kan udvides.

Det er et af de håndtag, der kan drejes på, for at få prisen på letbaneprojektet ned. Det er især i den tætte del af midtbyen, det vil kunne give en besparelse at have mere plads til rådighed, påpeger han. Men Hagelskær understreger også, at det i sidste ende er en politisk beslutning, om By- og Kulturudvalget for at opnå en billigere letbane er villig til at leve med, at byen påvirkes mere end hidtil forudsat, mens der bygges.

På den mest centrale gade, Østre Stationsvej foran banegården, hvor der oplagt vil være noget at hente ved at udvide arbejdsarealet, er der i de nuværende planer lagt op til, at én vejbane i hver retning af hensyn til trafikken holdes åben for biler i byggefasen.

Blandt politikerne i By- og Kulturudvalget, som skal sige ja, hvis letbanen skal have friere tøjler, er der mildest talt begrænset lyst til at forholde sig til mere brutale indgreb i byen, f.eks. en totallukning af Østre Stationsvej med henblik på at opnå en besparelse.

- Spørgsmålet er kildent, siger Per Berga Rasmussen (EL), der dog er villig til at "se på det".

Anders W. Berthelsen (S) vil ikke konkret forholde sig konkret til Østre Stationsvej på nuværende tidspunkt.

- Det er hypotetisk, siger han og tilføjer, at trafikken skal kunne afvikles, og folk skal kunne holde ud at bo i de områder, mens arbejdet står på.

SF's Brian Dybro erklærer sig "helt rolig" i forhold til at få letbanen bygget indenfor budgettet på tre mia. kroner.

Om en mere indgribende tilgang til byggeriet på Østre Stationsvej siger han:

- Det er ikke et ønskescenarie. Men jeg vil ikke være afvisende over for det, hvis letbanekontoret mener, det er nødvendigt.

Pernille Bendixen (DF) tror ikke, det er muligt at lukke Østre Stationsvej.

- Jeg kan ikke se, hvor bilerne så skal være, siger hun.

DF'eren har spurgt sine følgere på Facebook om, hvad de synes. Spørgsmålet lyder:

"Ville du synes, at det var en god ide at lukke nogle veje for at gøre letbanen billigere, til gengæld for at du så skal køre omveje og holde i kø, mere end du allerede gør i forvejen i Odense?"

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
79
Bare en sporvogn?: Her er fem myter om letbanen

Bare en sporvogn?: Her er fem myter om letbanen

Myter i debatten om letbanen

Aarhus Letbane kæmper også med myter og halve sandheder

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere