Log ind

Odenseanerne har mistet kærligheden til letbanen

  • Odenseanerne har mistet kærligheden til letbanen
    Det er kun nu under halvdelen af Odenseanerne, der er glade for letbanen. Men det tager direktøren for Odense Letbane roligt.
  • Odenseanerne har mistet kærligheden til letbanen
    Det er kun nu under halvdelen af Odenseanerne, der er glade for letbanen. Men det tager direktøren for Odense Letbane roligt.
- opdateret

Den odenseanske letbane daler i popularitet. Men dog ikke så meget, at der er flere imod end for.

På en almindelig dag rundt om i Odenses gader kan man næsten ikke undgå at se, hvordan gader graves op og gøres klar til Odenses nye letbane. Men samtidig med, at letbanen tager form, daler den i popularitet.

Opbakningen til letbanen fra Odenses borgere og erhvervsliv bliver nemlig mindre. Det viser en ny meningsmåling lavet blandt 400 odenseanere og 200 erhvervsvirksomheder bredt i Odense af Megafon for Odense Letbane. Det skriver Odense Letbane i en pressemeddelelse.

Men banens dalende popularitet overrasker ikke den administrerende direktør for Odense Letbane P/S.

- Det er forventeligt, at når gravearbejdet stiger i omfang - hvad det virkelig har gjort i det forgangne år - så daler opbakningen også. Det er en tendens, vi har fået bekræftet fra både Århus Letbane, som er tæt på åbning, fra Manchester, Bergen og Nottingham, siger direktør Mogens Hagelskær i pressemeddelelsen og glæder sig over, at der stadig er flere, der er for end imod.

- Samtidig hører vi fra andre letbaneprojekter, at når man går i gang med at lægge skinner, rejse master og bygge perroner, så stiger opbakningen støt og roligt igen, fordi folk så kan se, hvad det hele ender med og begynder at glæde sig, uddyber han.

Se udviklingen her:

Borgerne føler sig velinformeret

Hvor letbanen taber terræn på popularitet, vinder Odense Letbane på deres kommunikation. 72 procent føler sig velinformeret og i nogen grad informeret. Kun 16 procent mener, at de mangler viden og hele 81 procent af erhvervslivet føler, at de får den viden, de skal have om projektet.

Det glæder kommunikationschef for Odense Letbane, Benthe Vestergård.

- Vi har fra starten iværksat en omfattende kommunikationsindsats baseret på opsøgende besøg hos naboerne til vores arbejde - det gælder både borgere og butikker. Det har vi netop gjort, fordi vi godt ved, at vi er en træls nabo, siger hun i en pressemeddelelse og beskriver, hvordan de forsøger at komme bredt ud med deres budskaber vi informationsskilte, nyhedsbreve, sms'er om arbejdet, pressemeddelelser og infomøder.

En undersøgelse lavet af kommunikationsafdelingen i Odense Letbane selv viser, at 55 procent af de, der er naboer til byggeriet med letbanen, bakker op om den. Ifølge direktøren fordi de kan se fordelen ved banen.

- Det kan både skyldes, at vi koncentrerer kommunikationsindsatsen over for naboerne, men måske også, at naboerne er blevet opmærksomme på, at det også er dem, som vil få de største fordele af letbanen, når den er færdig. Både i form af nem og behagelig offentlig transport lige uden for døren og også i form af værdistigninger på ejendomme og boliger samt øget omsætning i butikkerne, siger han.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Middelfartvej ensrettes ikke

Middelfartvej ensrettes ikke

Letbanen taber slaget om Middelfartvej

Letbanen taber slaget om Middelfartvej

Omkørsel i sigte på Nyborgvej

Omkørsel i sigte på Nyborgvej

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere