Log ind

50 procent dyrere billetter i Odense

  • 50 procent dyrere billetter i Odense
    Prisen for at køre i bybusserne i Odense kan stige fra 10 til 15 kroner.
  • 50 procent dyrere billetter i Odense
    Prisen for at køre i bybusserne i Odense kan stige fra 10 til 15 kroner.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

By- og Kulturudvalget overvejer forslag om at hæve billetpriserne for en bybusbillet med op til 50 procent - til 15 kroner. Det skal skaffe penge til at kompensere for busser, der sidder fast i trafikken.

Siden 2011 har det været muligt at køre med bybus i Odense for 10 kroner.

Sloganet ”Odense for en 10’er” har været brugt i markedsføringen for at få flere til at bruge kollektiv trafik. Men snart kan det være slut med de billige billetter.

Det sker, hvis By- og Kulturudvalget vælger at gå videre med et forslag om at hæve billetpriserne. Forslaget blev diskuteret på et udvalgsmøde tirsdag.

Prisstigning på 50 procent

For passagerer, der bruger bussen sjældnere end 16 gange på en måned, vil det betyde, at prisen for en tur stiger med 50 procent - fra 10 til 15 kroner.

Der bliver tale om et system, hvor prisen falder for de flittige kunder, og den laveste pris, der kan opnås, bliver 11,25 kroner per tur. Men det kræver mindst 39 ture i bus på én måned.

På nuværende tidspunkt vil rådmand for by- og kulturområdet Jane Jegind (V), der blandt andet har ansvaret for den kollektive trafik, ikke låse sig fast på, hvilke forslag hun støtter.

- Der er selvfølgelig nogle forslag, jeg synes mindre om end andre. Men jeg vil godt høre lidt mere fra fagfolkene, inden jeg begynder at drage konklusioner, siger hun.

Fynbus påpeger, at billetterne til 10 kroner er en teknisk udfordring at opretholde, når Rejsekortet indføres på Fyn i løbet af 2016.

Busser spilder tid i tæt trafik

Forslaget om dyrere billetter er et af flere i et katalog over mulige serviceforringelser, som politikerne i By- og Kulturudvalget er blevet præsenteret for.

Andre forslag går ud på at skære ned på rutenettet til en række forstæder eller fjerne afgange tidligt om morgenen eller sent om aftenen.

Årsagen til, at der tales om den slags forringelser, er den tætte trafik i byen efter lukningen af Thomas B. Thriges Gade, og efter opgravningerne i forbindelse med letbanen er gået i gang.

Når busserne taber tid i trafikken, giver det samlet set færre busafgange for de 123 millioner kroner, som Odense Kommune årligt bruger på bybusdrift.

At afskaffe ”Odense for en 10’er” og hæve billetprisen vil give cirka fem millioner kroner årligt.

Du kan læse mere om sagen i Fyens Stiftstidende onsdag.

  • byline

    Af:

    Journalist på Odense-redaktionen, hvor jeg dækker lokalpolitik og livet i byen. Uddannet fra Syddansk Universitet i 2015. Vandt i 2014 Jern Henrik og Basker Henrik og i 2015 hovedprisen for årets historie i Fynske Medier for serien "Svigt i lægevagten", der også var finalist til Spadestiksprisen. Tidligere ansat på avisens nyhedsredaktion. Jeg bor i Odense med min kæreste, der arbejder som sygeplejerske.

Mere om emnet

Se alle
Prisstigning: Dyrere billetter i trængte busser

Prisstigning: Dyrere billetter i trængte busser

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere