Log ind

Ny udstilling om Interrail: Drømmerejsen på skinner

  • Ny udstilling om Interrail: Drømmerejsen på skinner
    1 / 5
    Stjernehimlen er kunstig, men den skaber stemning på de to nyindrettede drømmespor på jernbanemuseet. Foto: Michael Nørgaard
  • Ny udstilling om Interrail: Drømmerejsen på skinner
    2 / 5
    Den klassiske røde passagervogn fra 1967 har faktisk været brugt til kørsel i udlandet. Foto: Michael Nørgaard
  • Ny udstilling om Interrail: Drømmerejsen på skinner
    3 / 5
    Sovevognen fra Wagon-Lits har en aura af noget mytisk og luksuriøst, men virkeligheden endte med at blive mere nedslidt. Foto: Michael Nørgaard
  • Ny udstilling om Interrail: Drømmerejsen på skinner
    4 / 5
    Museumsinspektør Anna Back Larsen har været med til at skabe en udstilling, der appellerer til andre end de rene jernbane- og tekniknørder. Foto: Michael Nørgaard
  • Ny udstilling om Interrail: Drømmerejsen på skinner
    5 / 5
    Anna Back Larsen har været med til at skabe en udstilling, som er mere sanselig end jernbanemuseet som sådan. Man kan blandt andet drømme sig til Paris. Foto: Michael Nørgaard

Jernbanemuseet åbner for en udstilling fyldt med rejseminder fra ture ud i Europa med tog.

Odense: Der er noget bittersødt over at se ens egen ungdom på museum. Men sådan er det, når man tilhører Interrail-generationen, som foretog de første rejser på egen hånd ad europæiske jernbanespor.

Danmarks Jernbanemuseum lukker på lørdag op for en ny blivende udstilling på museets spor 5 og 6. Den hedder "Drømmenes Kupé" og har i mere end en forstand to spor. På det ene holder en 50 år gammel arketypisk DSB-passagervogn med seksmands-kupéer. På det andet holder en næsten 70 år gammel sovevogn fra Wagon-Lits.

Drømmenes Kupé

"Drømmenes Kupé" åbner den 18. marts 2017 for jernbanemuseets gæster."Drømmenes Kupé" er udarbejdet af en projektgruppe på museet bestående af formidlingschef Anna Back Larsen, museumsinspektør Sissel Vennike Christensen, museumsinspektør Gitte Lundager, forsknings- og samlingschef René Schrøder Christensen og daværende museumsdirektør Henrik Harnow.

Udstillingen er skabt i samarbejde med Kvorning Design & Kommunikation.

Udstillingen befinder sig på et 400 m² stort område i spor 5-6.

Wagons-Lits-sovevognen er restaureret med støtte fra A.P. Møller Fonden.

DSB-vognen symboliserer lige præcis de rejser, som Interrail-generationen foretog i 1900-tallets tre sidste årtier. Og sovevognen peger to årtier længere tilbage. Og når disse to hæderværdige og nænsomt restaurerede togvogne er kommet på museum, skyldes det, at man gerne vil fortælle jernbanehistorie på en anden måde. Det forklarer museumsinspektør Anna Back Larsen:

- Vi er jo meget fokuserede på teknik her på museet, men på den her udstilling vil vi gerne fortælle, hvad de rejsende drømte om, og hvordan de forberedte sig, siger Anna Back Larsen.

Til det formål har hun efterlyst genstande og rejseminder og har gennemført en række interviews med mennesker, der har været på Interrail eller har rejst med Wagon-Lits.

Rejsehistorier

De to togvogne er kupé efter kupé fyldt med citater og rejsehistorier. Og ude på perronen hænger der montrer med billetter, bøger, landkort, rygsække og alt muligt andet, som får minderne til at vælde frem. Spor 5 og 6 er blevet lukket af i forhold til resten af museet, og med dæmpet belysning, kunstig stjernehimmel og inspiration fra banegården Gare du Nord i Paris er det næsten som at gå i ungdom igen, når man træder ind i rejsedrømmenes univers.

Men det er også at gå ind i en svunden tid. Anna Back Larsen fortæller, at sovevognene som rejseform var på retur efter 2. verdenskrig. Nye grænsedragninger og stigende konkurrence fra privatbiler og charterrejser tog livet af Wagon-Lits.

- Den komfort man forsøgte at sælge sig på, var nedslidt. Wagon-Lits er forbundet med noget mytisk, luksuriøst og ikonisk, men sådan var det ikke helt til sidst, siger Anna Back Larsen.

I slipstrømmen på Wagon-Lits kollaps opstod Interrail først i 70'erne og blev et par årtier frem rejseformen for titusinder af danske unge. Det findes stadigvæk, men er ikke længere så populært.

- Noget af friheden er forsvundet på grund af pladsbillet-tvang, og med de billigere flyrejser og Kilroy Travel blev det mere almindeligt for de unge at tage længere ud i verden end Europa, siger Anna Back Larsen.

Forskning

De to rejseformer, sovevogn og Interrail, er stillet op over for hinanden som modsætninger: Wagon-Lits var - i hvert fald i en vis grad - mondænt, og rejsen var nøje planlagt. Interrail var det modsatte: Improvisationer på økonomiklasse. Men i begge tilfælde kunne rejsen i sig selv være mindst lige så stor en oplevelse som at nå frem til målet.

Man kunne kalde Wagon-Lits for det bedre borgerskabs rejseform, og der danner sig hurtigt billeder på nethinden fra film og litteratur såsom "Mordet i Orientexpressen". Interrail har til gengæld været mere folkeligt og ungdommeligt. Ud fra de interviews, Anna Back Larsen har gennemført i forbindelse med opbygningen af udstillingen, konkluderer hun, at det var middelklassens børn, der tog på Interrail.

- Men det er et tyndt kildegrundlag, jeg har, og der mangler historisk og antropologisk forskning i Interrail, siger Anna Back Larsen, som har planer om at lave en forskningsbaseret artikel om Interrail til Jernbanehistorisk Årbog ud fra de interviews, hun har gennemført.

Men lige nu gælder det udstillingen på spor 5 og 6, der åbner for offentligheden lørdag.

  • Eriksen_Jesper_Mads_(2015)_005

    Af:

    Årgang 1963. Ansat på Fyens Stiftstidende siden 1989. Arbejder primært på Odense-redaktionen, men også med kultur og sport. All-round-reportage-journalist og klummeskriver.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere