Log ind

Nu kun 30 km/t i Frederiksgade

  • Nu kun 30 km/t i Frederiksgade
    65 ekstra busser i døgnet har gjort Frederiksgade til en farlig vej for cyklisterne. Nu sænkes farten til 30 km/t, og politiet vil være mere til stede. Det løser dog ikke problemerne, mener beboerne. Foto: Kim Rune
  • Nu kun 30 km/t i Frederiksgade
    65 ekstra busser i døgnet har gjort Frederiksgade til en farlig vej for cyklisterne. Nu sænkes farten til 30 km/t, og politiet vil være mere til stede. Det løser dog ikke problemerne, mener beboerne. Foto: Kim Rune

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Men beboerne er ikke imponeret over tiltagene. Problemerne skyldes for meget trafik, siger de

Odense: Hastigheden sænkes til 30 km/t i Frederiksgade.

Samtidig vil politiet være mere til stede, og cyklisterne får en klarere markeret cykelbane.

Med de tiltag håber by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) at få dæmmet op for problemerne i Frederiks­gade, som primært skyldes, at yderligere 65 busser nu kører igennem gaden hver dag.

Når busserne passerer hinanden, levner de nemlig ikke megen plads i den smalle gade til cyklisterne, der presses op på fortovene flere steder.

Glad rådmand

Avisen har den seneste tid beskrevet nogle af de farlige situationer. For eksempel da fem cyklister nær kom i klemme, fordi en bus kørte op over cykelstien. Nogle har også fortalt om, at de er blevet ramt af en passerende bus, uden dog at komme alvorligt til skade.

By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) er glad for de nye tiltag og meldingen fra politiet om at give gaden mere bevågenhed:

- Lige nu er der ikke en gangbar løsning , der samlet set løser den trafikale udfordring i Frederiksgade. Det er derfor vigtigt, at vi sammen forsøger at afbøde konsekvenserne af Thomas B. Thriges Gades lukning og tager et fælles ansvar for at passe på hinanden, siger hun.

By- og Kulturforvaltningen arbejder på et samlet overblik over de yderligere muligheder, der kan være i Frederiksgade, og resultatet vil blive fremlagt for politikerne den 5. april.

Ikke godt nok

Men tiltagene afhjælper ikke problemerne, mener Gitte Hermansen, beboer i Frederiksgade og med til at aflevere 703 protest-underskrifter til Jane Jegind.

- Om de så kører 10 kilometer i timen, gør det ingen forskel. Det er trafikmængden i Frederiksgade og ikke hastigheden, der er problemet. Der er for meget trafik, og en lavere hastighed vil betyde, at biler og busser bliver længere tid i gaden, så der bliver endnu mere pres på, siger hun.

- Jeg ser det som en forsøg på at gøre noget for at få fred. Men det hjælper ikke, siger Gitte Hermansen.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist på Odense Redaktionen. Skriver om lidt af hvert, blandt andet socialt udsatte, psykisk sårbare og interessante menneskeskæbner. Kan specielt godt lide fortællende journalistik. Har skrevet to bøger, om Klaus Riskær (2005) og Remee (2010).

Mere om emnet

Se alle
Fra maj: 70 busser fjernes fra Frederiksgade

Fra maj: 70 busser fjernes fra Frederiksgade

Lysreguleret løsning kan være på vej i Frederiksgade

Lysreguleret løsning kan være på vej i Frederiksgade

Busselskab rejser tvivl om episode i Frederiksgade

Busselskab rejser tvivl om episode i Frederiksgade

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere