Log ind

Mindre tilskud: Godt nyt om letbanen

  • Mindre tilskud: Godt nyt om letbanen
    Odenses letbane skal efter planen stå klar til indvielse i sommeren 2020. Illustration: Odense Letbane P/S
  • Mindre tilskud: Godt nyt om letbanen
    Odenses letbane skal efter planen stå klar til indvielse i sommeren 2020. Illustration: Odense Letbane P/S

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

Byrådet i Odense blev onsdag præsenteret for gode nyheder om den kommende letbane, da et revideret driftsbudget blev lagt frem. Behovet for tilskud fra kommunen ventes at blive mindre.

For første gang siden 2013 er Odense Kommune klar med en opdateret vurdering af, hvordan økonomien i den kommende letbane i Odense kommer til at se ud, når den kommer på skinner.
I 2013 lød vurderingen, at letbanen det første år ville kræve et årligt kommunalt nettobidrag på 70 mio. kroner (75 mio. kroner i 2016-priser), mens vurderingen nu er, at det årlige nettotilskud fra kommunekassen det første år bliver på 59 mio. kroner.

Borgmester Anker Boye (S) kalder de nye tal "inden for skiven".

- Der er stadig usikkerhed om det endelige driftsbudget, som vi reelt først kender, når den kører, men usikkerheden er blevet mindre, konstaterer han med tilfredshed.

Udregninger viser, at driften over de første 21 år i gennemsnit vil koste 36 mio. kroner om året, mens beregningen fra 2013 forudsagde en pris på 43 mio. kroner (46 mio. i 2016-priser).

Det er samlet set et større regnestykke med mange forudsætninger, som er grundlaget for den nye vurdering af driftsøkonomien. Mens nogle tal er blevet mere sikre - f.eks. er kommunens store lån til at bygge letbanen på cirka én milliard kroner blevet rentesikret - er der stadig "stor usikkerhed" omkring vigtige tal, fremgår det af papirerne, byrådet fik i går. For eksempel passagertallet, der vurderes til at blive lavere end anslået i 2013.

Dengang blev der regnet med 35.600 passagerer dagligt indtil 2024. Det tal er nu sænket til 33.700.

Læs mere om letbanen i torsdagsavisen

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
33
Prisstigning: Dyrere billetter i trængte busser

Prisstigning: Dyrere billetter i trængte busser

Letbane sætter motorsave ind mod fredede flagermus

Letbane sætter motorsave ind mod fredede flagermus

Helikoptere kan forstyrre letbanen

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere