Log ind

Mere kritik fra Frederiksgade: Hvad skriver vi på gravstenen?

  • Mere kritik fra Frederiksgade: Hvad skriver vi på gravstenen?
    Når busser - eller biler og busser - skal forbi hinanden på det smalle stykke på Frederiksgade, så flygter cyklisterne op på fortovet. Det ser Ole Madsen ofte, når han færdes i gaden, og han har flere billeder, der viser præcis den situation. Han frygter, der vil ske alvorlige ulykker.
  • Mere kritik fra Frederiksgade: Hvad skriver vi på gravstenen?
    Når busser - eller biler og busser - skal forbi hinanden på det smalle stykke på Frederiksgade, så flygter cyklisterne op på fortovet. Det ser Ole Madsen ofte, når han færdes i gaden, og han har flere billeder, der viser præcis den situation. Han frygter, der vil ske alvorlige ulykker.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er ikke godt nok, når rådmand og forvaltning slår fast, at der ikke er flere værktøjer i kassen, mener en kritisk beboer i den trafikplagede Frederiksgade i Odense.

Kritikken af Odense Kommunes håndtering af trafikken i Frederiksgade fortsætter med udsigten til, at der fra på mandag sendes 65 ekstra busser gennem den smalle gade dagligt.

Ole Madsen, der bor i Frederiksgade, giver ikke meget for, at embedsfolkene og rådmand Jane Jegind (V) mener, at der ikke er så meget at gøre ved situationen, fordi der ikke findes alternativer til at sende de store trafikmængder og mange busser den vej.

- Værktøjskassen er tom, og der er ikke andre måder at gøre det på, siger de. Er det så det, man skal skrive på gravstenen, når lille Peter og eller gamle Johannes bliver kørt ned, spørger han.

Ole Madsen medgiver, at der hidtil ikke er sket alvorlige ulykker med personskade. Men der er mange farlige situationer, fastholder han og siger, at trafiksikkerheden må have topprioritet. Og der er håndtag at dreje på, hvis embedsfolk og politikere vil, er hans pointe.

Derfor har han kontaktet kommunens trafikafdeling med et par ideer.

Drop privatbiler - eller sænk hastigheden

- Den bedste løsning ville være, at privatbiler og taxier ikke har noget at gøre i gaden. Bortset fra beboer- og varekørsel. Og så slå hårdt ned på dem, der ikke overholder det, siger Ole Madsen, der dog godt kan fornemme, at der ikke lader der ikke til at være politisk vilje til at gennemføre sådan et tiltag.

I det lys foreslår han i stedet at sætte hastigheden i gaden ned til 30 kilometer i timen. Det er den næstbedste løsning, men vil dog nedsætte risikoen for de bløde trafikanter - især dem på cykel.

- Strækningen er cirka 900 meter lang, og jeg har regnet ud, at det for biler og busser vil betyde et tidstab på cirka 20 sekunder. Mere er det ikke, og det vil kunne gøre en forskel for trafiksikkerheden at få farten ned.

Ole Madsen siger, at princippet om, at busserne skal vente på hinanden på gadens smalle stykke, ikke virker i praksis.

- Det er blevet bedre. Men jeg vil stadig sagtens kunne registrere 50 gange om dagen, hvor busserne passerer hinanden dernede på det smalle stykke, siger han.

Søren Wiilsbøll skriverKære Bus-tillidsmandVi bør sætte et webcamera op det "farlige sted" - hvor der reelt kun er en...

Opslået af Med livet som indsats - på cykel i Frederiksgade på 24. februar 2016

- De skulle aldrig have gjort det

- Det er blevet bedre. Men jeg vil stadig sagtens kunne registrere 50 gange om dagen, hvor busserne passerer hinanden dernede på det smalle stykke.


Ole Madsen mener ikke, at politikerne har tænkt sig godt nok om, da lukkede Thomas B. Thriges Gade og dermed skabte et stort trafikpres på Frederiksgade.

- Set i bagklogskabens lys skulle de nok aldrig have gjort det, når man ikke mener, man har andre muligheder end det her, siger han.

SF'eren Brian Dybro sagde onsdag, at han mener, at det nu må være tiden at overveje, om Frederiksgade skal laves til en vej kun for busser og cykler, så bilerne må køre ad andre veje.

Det afvises dog af rådmand Jane Jegind (V), der vil fastholde "fremkommelighed for alle" og ikke mener, at "det løser noget at fjerne bilerne".

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Det første år på lokalredaktionen i Assens og siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 dækket by- og kulturpolitik, især byudvikling og trafik i Odense. Herunder emner som Odenses letbane, Thomas B. Thriges Gade og planerne om et Viva-shoppingcenter på den tidligere slagterigrund. Arbejder sideløbende med gravejournalistik og vandt i 2013 med artikelserien ""De skjulte rumænere"" Spadestiksprisen for årets bedste dybdeborende journalistiske projekt i dansk regionalpresse. Gift, tre mindre børn og bosiddende i Odense C.

Mere om emnet

Se alle
Letbanen rykker ind på Middelfartvej

Letbanen rykker ind på Middelfartvej

Et stykke af Højstrupvej bliver ensrettet

Et stykke af Højstrupvej bliver ensrettet

En del af Ejlskovsgade lukkes

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere