Log ind

Letbanen taber slaget om Middelfartvej

  • Letbanen taber slaget om Middelfartvej
    Odense Letbane får ikke lov at ensrette Middelfartvej. Det har By- og Kulturudvalget i enighed besluttet tirsdag formiddag, erfarer Fyens.dk.
  • Letbanen taber slaget om Middelfartvej
    Odense Letbane får ikke lov at ensrette Middelfartvej. Det har By- og Kulturudvalget i enighed besluttet tirsdag formiddag, erfarer Fyens.dk.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

By- og Kulturudvalgets beslutning om at sige nej til ensretning af Middelfartvej koster Odense Letbane seks millioner kroner, lyder det fra letbanechef Mogens Hagelskær. Han kalder beslutningen "kortsigtet".

By- og Kulturudvalget forkastede tirsdag i enighed Odense Letbanes anmodning om at få ensrettet Middelfartvej, mens letbanen bygges.

Dermed trækker By- og Kulturforvaltningen sig sejrrigt ud af duellen med Odense Letbane, hvor letbanekontoret har ønsket at få vejen ensrettet, fordi det vil gøre anlægsarbejdet billigere at få udført, mens forvaltningen har afvist tanken med henvisning til, at det vil ramme trafikafviklingen i Odense for hårdt.

Adm. direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskær, oplyser, at beslutningen betyder, at de fortov, der bygges på strækningen, skal forstærkes, så de kan holde til kørsel med tunge sættevogne.

- Det er jeg med den her beslutning blevet pålagt. Normalt ville man ikke bygge et fortov sådan, da der normalt ikke skal køre tunge køretøjer på det, og den ekstra forstærkning vil betyde en merudgift for letbaneprojektet på cirka seks millioner kroner, siger han.

Penge burde være brugt på kvalitet

Hagelskær siger, han respekterer beslutningen. Men han mener, den er kortsigtet.

- Det er udvalgets kompetence at træffe beslutninger, og det respekterer jeg. Det er min opgave at udføre det, der bliver besluttet og sikre, at Odense får den bedst mulige letbane for pengene, der er til rådighed, siger han.

- Men det er seks millioner kroner, der nu bruges på midlertidige aktiviteter for afbøde nogle midlertidige gener. Beløbet burde i stedet have været brugt på at sikre langsigtet kvalitet.

Garanti for arbejdsspor

En del af uenigheden mellem By- og Kulturforvaltningen og Odense Letbane har handlet om, hvorvidt der kan blive plads til et arbejdsspor til af- og pålæsning af materialer samtidig med, at der opretholdes dobbeltrettet trafik på Middelfartvej.

By- og Kulturforvaltningen har regnet på sagen og mener, det er muligt, men letbanen har kaldt beregningen "teoretisk" og har lavet egne beregninger, der viser, at der ikke er plads nok til begge dele.

Odense Letbane har af forvaltningen nu fået garanti for, at der bliver plads til et arbejdsspor, og det glæder Mogens Hagelskær sig over.

- Jeg glæder mig til at se det fulde billede af, at det kan lade sig gøre, som By- og Kulturforvaltningens beregning har vist, siger han.

Efter planen starter anlægsarbejdet på Middelfartvej i marts 2018, og det vil vare cirka et år, oplyser letbanekontoret.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
Middelfartvej ensrettes ikke

Middelfartvej ensrettes ikke

Odenseanerne har mistet kærligheden til letbanen

Odenseanerne har mistet kærligheden til letbanen

Omkørsel i sigte på Nyborgvej

Omkørsel i sigte på Nyborgvej

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere