Log ind

Letbane-sikkerhed: Kampagne skal modvirke uheld

  • Letbane-sikkerhed: Kampagne skal modvirke uheld
    1 / 2
    Aarhus Letbane giver en status på, hvor langt de er nået. Et kig ind i fremtiden ift. Odense, da Aarhus er cirka to et halvt år år længere fremme. Rundt omkring i byen begynder de første strækninger med skinner at se færdige ud, og stationer begynder at skyde op. Der er også hjemkommet et eller to færdige togsæt Direktør Claus Rehfeld Moshøj
  • Letbane-sikkerhed: Kampagne skal modvirke uheld
    2 / 2
    Sådan kommer det nye byggeri til at se ud set fra Thomas B. Thriges Gade med letbanespor. I midten den nuværende gavl på Oluf Bagers Gård. Det lave hus til venstre ligger vinkelret på Hans Jensens Stræde, og der skal være erhvervslejemål. I det store hus til højre bliver der detailhandel i stueetagen og en lejlighed på hver af de tre øverste etager. Mellem husene og letbanen bliver der en lille plads og fra den en mere åbenlys indgang til den nuværende gårdsplads ved Oluf Bagers Gård. Mønstermuringen og de runde buer ved vinduerne i de to nye bygninger er en reference til det gamle nabobyggeri.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

  • Mange byer har oplevet uheld i starten, når nye letbaner åbnes. Aarhus forsøger med kampagne at sætte fokus på trafiksikkerhed forud for åbningen.

Sammenstød med biler, personpåkørsler og sågar i nogle tilfælde dødsfald.

En del af de byer i Europa, der i de senere år har åbnet nye letbanesystemer, har haft mere eller mindre alvorlige uheld eller ulykker - især i den første tid efter åbningen, hvor letbanetog i gadebilledet stadig er noget nyt.

I Aarhus er man opmærksom på den problematik, og derfor bliver en kampagne om trafiksikkerhed søsat op imod åbningen af letbanen til maj næste år.

- Det er klart, at når der dukker et nyt element op i byens trafik, så er det noget folk skal vænne sig til. Så derfor gør vi en indsats for at sætte fokus på det, siger Claus Rehfeld Moshøj.

- Vi kommer til at rulle en større informationskampagne ud op til åbningen, tilføjer han.

To døde i engelsk by

Information er dog ikke altid nok.

Det ved man blandt andet i den engelske by Nottingham, der har haft to dødsfald efter påkørsler med byens letbane, der åbnede i 2004.

I 2012 blev en 13-årig pige dræbt efter en påkørsel, og så sent som i august i år døde en mand i 50'erne efter at være blevet ramt.

Nottingham har på sin hjemmeside en hel sektion med gode sikkerhedsråd til, hvordan fodgængere, cyklister og bilister undgår at komme på kollisionskurs med letbanen.

Husk at moderne letbanetog ikke larmer meget, så stop, kig og lyt, inden du krydser sporet, lyder et af rådene.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle

Prisen steg og endte på 3,5 milliarder kroner

Aarhus kan se letbanen forude

Aarhus kan se letbanen forude

Aarhus har leget med designet

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere