Log ind

Letbane på charmeoffensiv

  • Letbane på charmeoffensiv
    Nogenlunde sådan tænkes Albani Torv at komme til at se ud, når letbanen kører. Efter planen fra september 2020. Kirken til venstre er Sct. Albani Kirke. Illustration: Odense Letbane P/S
  • Letbane på charmeoffensiv
    Nogenlunde sådan tænkes Albani Torv at komme til at se ud, når letbanen kører. Efter planen fra september 2020. Kirken til venstre er Sct. Albani Kirke. Illustration: Odense Letbane P/S

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

Jagten på operatører, der kan drive og vedligeholde letbanen, går snart i gang, selv om selve udbuddet først begynder i 2017

Odense: Odense Letbane vil allerede inden udbuddet officielt går i gang i løbet af 2017 i dialog med de firmaer, der kan tænkes at byde på drift og vedligehold af letbanen.

Det sker for at sikre en optimal udbudssituation med så mange bydere som muligt, lyder det fra Odense Letbane i en pressemeddelelse.

- Jo flere, der byder ind på drift og vedligeholdelse, jo bedre en pris venter vi at kunne få, siger Mogens Hagels-kær, der er adm. direktør for Odense Letbane P/S.

Interessen øges

Tanken er, at hvis dialogen med mulige bydere indledes allerede nu - på forkant af selve udbuddet - kan det øge interessen for at byde, fordi markedets kendskab til Odense Letbane dermed bliver større.

- Som stor bygherre kan man tro, at alle kender projektet. Men virkeligheden er ofte en helt anden, så dette er jo også led i en charmeoffensiv, siger Mogens Hagelskær.

Konkret indbyder letbanen til dialog via EU-udbuds- systemet, så alle mulige bydere i markedet får fair og lige muligheder for at reagere på forespørgslen.

Aarhus og København

Hensigten er også at opnå viden om, hvordan operatørerne ser på forskellige aspekter ved projektet, herunder risici og de fordele og ulemper, der kan være ved forskellige driftssystemer.

Odense Letbane er desuden - for at blive bedst mulig klædt på til det kommende udbud - i dialog med Aarhus Letbane, Metroselskabet i København og Fynbus, som har erfaringer med at udbyde operatøropgaver. Deres viden kan Odense-projektet drage nytte af.

- Vores undersøgelse af markedet handler også om, at vi skal være sikre på, at vi har lagt os fast på det bedste setup for driften. Letbanens succes afhænger i høj grad af den service, den leverer. Derfor skal vi have fokus på, hvad der i sidste ende bliver tilbudt Odenses borgere, lyder det fra Mogens Hagelskær.

Odense Letbane planlægger desuden at besøge et antal udenlandske letbanesystemer for at få en forståelse af de forskellige måder, selve driften kan foregå på.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere