Log ind

Letbane: Kildent spørgsmål om ensretninger udskudt til efter nytår

  • Letbane: Kildent spørgsmål om ensretninger udskudt til efter nytår
    Middelfartvej tænkes at se nogenlunde sådan ud efter år 2020, når letbanen kører. Men først skal der anlægges skinner, etableres kørestrøm og opføres stationer. Politikerne og letbanekontoret er ikke helt enige om, hvordan det bedst kan foregå. Foto: Odense Letbane.
  • Letbane: Kildent spørgsmål om ensretninger udskudt til efter nytår
    Middelfartvej tænkes at se nogenlunde sådan ud efter år 2020, når letbanen kører. Men først skal der anlægges skinner, etableres kørestrøm og opføres stationer. Politikerne og letbanekontoret er ikke helt enige om, hvordan det bedst kan foregå. Foto: Odense Letbane.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

By- og Kulturudvalget vil have svar på flere spørgsmål, inden det siger ja eller nej til at ensrette Middelfartvej og Nyborgvej i længere perioder af hensyn til letbanebyggeriet

Det blev hverken et ja eller et nej fra By- og Kulturudvalget til Odense Letbanes ønske om at få lov til at ensrette de to vigtige indfaldsveje Middelfartvej og Nyborgvej.

I stedet er spørgsmålet udskudt til efter nytår, og embedsfolkene er blevet bedt om at skaffe svar på en række spørgsmål omkring trafikafvikling og samfundsøkonomien i at ensrette de to veje, inden sagen skal op igen.

Letbanekontoret har ønsket at få lov at ensrette vejene i mellem ni og 15 måneder, fordi det vil give mere plads at arbejde på - og dermed kan der opnås bedre priser på at få arbejdet udført, og det kan have betydninger for, om letbanen kan overholde budgettet på cirka tre milliarder kroner.

Men by- og kulturrådmand Jane Jegind (V), der bl.a. har ansvaret for trafikområdet, tvivler på, at det er en god idé, fordi det vil sende både busser, ville og varetransport ud på lange omveje.

- Jeg er fortsat meget skeptisk og frygter, det vil betyde alt for mange udfordringer for os odenseanere og fynboer, som stadig skal kunne komme til arbejde og skole, mens vi bygger byen om, siger hun.

At netop ensretningerne af de to - for byen meget vigtige - indfaldsveje gør forskellen for, om letbanens budget holder, køber rådmanden ikke som præmis.

- De har i omegnen af tre milliarder til at bygge den letbane. Det er ikke det her, der vælter læsset, lyder det fra Jegind, der slår fast, at hun skal "overtales" med særdeles gode argumenter, hvis V skal stemme ja, når sagen kommer op igen på det første udvalgsmøde i januar.

Spørgsmålet er, om sagen kan ende i åben politisk strid. Socialdemokraternes Anders W. Berthelsen lød forleden - inden mødet - noget mere indstillet på at sige ja.

- Reelt har vi ikke noget valg. Hvis prisen skal holde, så må vi tage den medicin, der er påkrævet, sagde han.

En række af letbanens ønsker af mindre indgribende karakter blev godkendt af By- og Kulturudvalget.

Brødtekst

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere