Log ind

Kulturmaskinen giver ordet til musikken

  • Kulturmaskinen giver ordet til musikken
    1 / 4
    Når Tommelise bliver fortolket i en moderne men genkendelig version i august 2017 under HCA Festivals, er der et tungt kunstnerisk team bag - som består af (fra venstre) odenseanske Betina Følleslev - leder af Spoken Word Festivalen og cd-aktuel sangskriver - rapper og musiker Kristian UFO Humaidan, Kulturmaskinens chef Jesper Vognsgaard, musiker Adi Zukanovic fra Odense og endelig - yderst til højre - Johan Sarauw, der næsten er færdiguddannet fra Den Danske Scenekunstskole.Foto: Michael Bager
  • Kulturmaskinen giver ordet til musikken
    2 / 4
    Et kreativt team af seks mennesker vil fylde Farvergården med Tommelise i en 2017-version.Fra venstre Kristian UFO Humaidan, Johan Sarauw, Betina Følleslev, Kulturmaskinens chef Jesper Vognsgaard og endelig Adi Zukanovic.Foto: Michael Bager
  • Kulturmaskinen giver ordet til musikken
    3 / 4
    Kreativt team bag Kulturmaskinens kommende show under HCA Festivals. Foto: Michael Bager
  • Kulturmaskinen giver ordet til musikken
    4 / 4
    Kreativt team bag Kulturmaskinens kommende show under HCA Festivals. Foto: Michael Bager

Kulturmaskinen, som lørdag fejrer otte års fødselsdag, skruer ned for solopræstationerne og op for fællesskabet, når institutionen til august er klar med sit femte show under HCA Festivals.

Der har været artisteri højt hævet over Farvergården, en dump lyd af stomp og spruttende fyrværkeri, men når Kulturmaskinen til august igen folder en forestilling ud i forbindelse med HCA Festivals, kommer det ifølge stedets leder Jesper Vognsgaard mere til at foregå på de indre linjer.

Det skal være en sanselig oplevelse, som gerne vækker genkendelighed hos den enkelte fra eventyret om Tommelise, som må gå så grueligt meget igennem, før hun finder lykken.

Svalesang - en rundrejse i Tommelises univers

Kulturmaskinens bud på en forestilling under HCA Festivals 2017 hedder "Svalesang - en rundrejse i Tommelises univers".Forestilling skal være en moderne men genkendelig version af eventyret, hvor åkandebladet tolkes som ensomhed, og alle Tommelises trængsler som den dannelsesrejse, vi alle er på gennem livet.

Bag forestillingen står et kunstnerisk team, som foruden Kulturmaskinens chef Jesper Vognsgaard består af musiker Adi Zukanovic, der er fra Odense, rapper og musiker Kristian UFO Humaidan, som er kendt fra rapduoen UFO Yeppa, og som bor på Ærø. En ung næsten-uddannet instruktør og scenograf fra Den Danske Scenekunstskole, Johan Sarauw, er med, og det samme er odenseanske Betina Følleslev, der er leder af Spoken Word Festivalen i Odense, men desuden en lokalkendt, cd-aktuel sangskriver og sanger.

Forestillingen vises torsdag 24. august og fredag 25. august 2017.

I forbindelse med forestillingen og festivalugen arbejder Kulturmaskinen tæt sammen med Brugerforeningen Brandts Klædefabrik og Blomsterfestivalen. Over flere uger vil området omkring Kulturmaskinen og Brandts blive omdannet til et eventyrligt univers.

Kilde: Kulturmaskinen

Uanset om det handler om at blive gift med en, man ikke vil have, eller føle sig lige så ensom som Tommelise, når hun står alene på sit åkandeblad.

Tommelise er ikke valgt, fordi det er et af de få H.C. Andersen-eventyr med en happy end, siger Jesper Vognsgaard.

- Det er fordi, vi tolkede eventyret som en dannelsesrejse, hvor man kan tildele de forskellige figurer - skrubtudsen, svalen og muldvarpen - forskellige roller. Og så hænger det visuelt sammen med Odense Blomsterfestival, som vi arbejder tæt sammen med, siger han.

Det er fint, at man interesserer sig for artisteri og vil vise det til verden, men jeg synes, at showet på den måde kommer til at ligne mange af de andre forestillinger, man i forvejen kan se i Odense under HCA Festivals.

Jesper Vognsgaard, Kulturmaskinens chef

Mere kant end tidligere år

Jesper Vognsgaard har set tre ud af Kulturmaskinens fire foregående shows, og han vil ikke gentage dem, siger han.

- Det er fint, at man interesserer sig for artisteri og vil vise det til verden, men jeg synes, at showet på den måde kommer til at ligne mange af de andre forestillinger, man i forvejen kan se i Odense under HCA Festivals. Jeg vil gerne give vores show noget mere kant. Jeg vil have det skal handle mere om H.C. Andersen, og at det er lokalt funderet. Der kommer let til at gå lidt katalogvarer i den. Alle kan hyre udenlandske artister, men vi skal lave noget, som andre ikke kan lave, siger han.

Idéen til forestillingen opstod netop, som Jesper Vognsgaard helst vil arbejde: Over en kop uforpligtende kaffe med naboerne Betina Følleslev fra Spoken Words Festival og Birgitte Weinberger fra OFF samt hans egen Kulturmaskine-kulturkonsulent, Jimmi Mørup Nielsen. Ligesom de foregående år skulle det være et prestigeprojekt, som der blev kastet nogle kræfter i - både arbejdsmæssigt og økonomisk.

- Det stod klart for os, at vi skulle tilbage til det, H.C. Andersen handler om: Ord, siger han.

Ungt team er på opgaven

Jesper Vognsgaard sammensatte med Betina Følleslev resten af den kreative gruppe, der har fundet ud af, at ordene i forestillingen skal antage mange former. De kan både være lyrik, rap, slam fra Spoken Word og hænge fast i et stærkt fællessangsegnet omkvæd. Der bliver forskellige musikalske genrer som rap og elektronisk musik for at beskrive den dannelsesrejse, Tommelise kommer ud på.

Han har store forventninger til de unge mennesker, der allerede arbejder frem mod forestillingen. Både fordi de er kreative og repræsenterer et andet segment end det, der tidligere er blevet satset på.

- Jeg har sagt, at det musikalske udtryk ender med at blive sat sammen med små ledemotiver som følger karaktererne på samme måde, som Wagner gjorde. Intet mindre. Et varieret musikalsk forløb af forskellige genrer, som giver mulighed for både at rumme de indre kampe, Tommelise oplever undervejs og den lykkelige slutning, hun oplever, når hun møder ham, som kalder hende Maja, siger han.

Sang giver glæde

To ting er væsentlige for Jesper Vognsgaards tilgang til et kommende show i Farvergården under HCA Festivals. Den ene er at bruge så mange af de lokale muskler, som findes i lokalsamfundet for at engagere odenseanerne og give dem ejerskab over for forestillingen. Af den grund er det kreative team bag forestillingen hovedsageligt fundet på Fyn.

Det andet er, at han med sin baggrund fra højskolemiljøet er optaget af at forankre forestillingen i lokalsamfundet.

- Jeg synes, man er forpligtet til at bruge de ressourcer, der er i Odense, især når man som os her på Kulturmaskinen er sat i verden for at dyrke fællesskabet og udvide borgernes perspektiv på kultur. Hver dag er der liv på værkstederne, og det vil jeg gerne have smitter af på sådan en forestilling, siger Jesper Vognsgaard.

At forestillingens ord ikke bare skal udtales men synges, er der en tredje særlig grund til. Den er så vigtig, at den har materialiseret sig i en kasse mellem Kulturmaskinens chefs kontorstol og et billede af Grundtvig. Der er tale om nyindkøbte højskolesangbøger, som Jesper Vognsgaard både vil bruge med personalet og ved fremtidige maskine-arrangementer.

Ord - også de sungne - er kommet til Kulturmaskinen for at blive.

- Intet fylder én med glæde og en følelse af at bakke hinanden op, som fællessang gør. Det er umuligt at være sur og synge samtidig, siger Jesper Vognsgaard.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere