Log ind

Kommuner på Facebook: Derfor har Odense fravalgt én central side

  • Kommuner på Facebook: Derfor har Odense fravalgt én central side
    Man skal ikke smide en kæmpe fest medmindre man har pengene til at rydde op efter sig. Det må en ung tysker nu sande.
  • Kommuner på Facebook: Derfor har Odense fravalgt én central side
    Man skal ikke smide en kæmpe fest medmindre man har pengene til at rydde op efter sig. Det må en ung tysker nu sande.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Mens mange kommuner har valgt at have en central Facebook-side, hvor borgerne kan henvende sig, har Odense mange forskellige sider. Et bevidst valg, der gør det lettere at nå målgruppen, lyder det fra kommunen.

Annonce

Odense Kommune er en af de 27 danske kommuner, der har fravalgt at have en central Facebook-profil.

En undersøgelse foretaget af KL viser ifølge Jyllands-Posten, at hver syvende borger følger sin kommune på Facebook.

Og det er et demokratisk problem, hvis kommunerne ikke er til stede på Facebook og møder borgerne, hvor de er, lyder det fra Jesper Tække, der er lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet.

- Som nærmeste offentlige myndighed har kommunerne derfor en pligt til at være der, hvor borgerne er. Så hvis kommunerne fravælger Facebook, glipper de en unik mulighed for at oplyse og gå i dialog med borgerne, mens tingene sker, siger han til Jyllandsposten.

Kommunikationschef: Der er fordele ved decentral struktur

Mens eksempelvis Svendborg Kommune har én central side på Facebook, har Odense Kommune mange forskellige. Og det er et bevidst valg, fortæller kommunikationschef Michael Bruhn Frederiksen:

- Fordelen er, at vi med en decentral struktur kan lade de folk i forvaltningen, der ved noget om sagerne, kommunikere til borgerne. Det kan de, fordi det er en mere snæver målgruppe, man har med flere sider, siger han og uddyber:

- Det er jo ikke nødvendigvis de samme borgere, der interesserer sig for byudvikling, som også interesserer sig for beskæftigelsespolitik eller socialpædagogik. Og vi har forholdsvis stor succes med at lade de, der ved noget om de enkelte ting i forvaltningen, tage sig af det på Facebook-siderne.

Men kunne det ikke være, at borgerne havde brug for et centralt sted at gå til først på Facebook, for så bagefter at blive ledt videre?

- Jo måske, og det er også noget, vi løbende overvejer. Men folk har ikke svært ved at finde os på Facebook. Der er tusindvis af borgere, der følger vores forskellige sider. Med én central side ville vi få meget forskellige henvendelser, og der er en kvalitet i at kunne tilpasse siderne mere efter modtageren, siger Michael Bruhn Frederiksen.

I Svendborg har man én Facebook-side, som omkring 4000 borgere følger. Kommunikationschef for Svendborg Kommune ser det sociale medie som en oplagt mulighed for at komme i kontakt med borgerne.

- Alle danskere er på Facebook, så det skal Svendborg selvfølgelig også være. Vi ser det som en ekstra kommunikationsmulighed i forhold til borgerne, siger Kim Barren.

Svendborg Kommunes Facebook-side poster alt fra nyheder om byrådsmøder til en fotokonkurrence sidste år, hvor de postede de 25 bedste ud af 300 tilsendte billeder på side.

Af en tidligere artikel på fyens.dk kunne det forstås sådan, at Odense Kommune slet ikke er til stede på Facebook, og at lektor Jesper Tække fra Aarhus Universitet derfor mente, Odense Kommune er del af et demokratisk problem.

Koblingen skyldtes til dels formuleringerne i artiklen på jp.dk, som vi havde citeret. Vi beklager.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere