Log ind

Internetaktivist: Vi betaler en høj pris for Facebook og Google

  • Internetaktivist: Vi betaler en høj pris for Facebook og Google
    Odenses lørdagsinterview er i denne uge med Peter Kofod, der beskæftiger sig med whistleblowere og overvågning, og som for eksempel har interviewet NSA-whistlebloweren Edward Snowden.
  • Internetaktivist: Vi betaler en høj pris for Facebook og Google
    Odenses lørdagsinterview er i denne uge med Peter Kofod, der beskæftiger sig med whistleblowere og overvågning, og som for eksempel har interviewet NSA-whistlebloweren Edward Snowden.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Vi er ikke brugere af de sociale medier og andre digitale tjenester. Vi er produktet. Sådan lyder det fra odenseanske Peter Kofod, der til dagligt holder foredrag og taler dunder mod masseovervågning. Læs en lille bid af avisens lørdags interview her.

Annonce

Hvad er det for nogle oplysninger, vi har liggende på nettet?
- Der ligger selvfølgelig alle de her metadata – altså data om data. For nu at tage en e-mail, så står der, hvornår den er sendt, og hvem den er sendt til, hvor man var henne, da man gjorde det, hvad for en computer det var fra og så videre. Hvis man vil SMS’e så er det de samme ting. Alle finansielle data, alle sundhedsmæssige data. Derudover siger det meget om dig, hvad du søger på Google. Mange folk kunne finde på at fortælle Google ting, som de ikke en gang ville fortælle til deres mand eller kone. Impotens, massagepiger, depression eller politiske overbevisninger. En separat ting indenfor det her er jo også hvad man selv, måske uden at tænke over det, afgiver til alle mulige kommercielle ting. Tænkt på hvad eksempelvis Facebook ved om dig.

Hvilken interesse har virksomhederne i vores oplysninger?
- Det er kommercielt. Jo mere de ved om os, jo bedre kan de målrette reklamer. Når det kommer til de her store kommercielle services, som eksempelvis Google og Facebook, så skal man altid huske på, at selvom det er gratis, så er det overhovedet ikke gratis. Vi betaler bare med noget langt mere værdifuldt end penge, vi betaler med vores data. Så i virkeligheden er det ikke mig og dig, der er brugeren. Vi er faktisk produktet.

Men når vi nu får produkter, som er gode og praktiske i vores hverdag, er det så ikke fint nok?
- Jamen jeg synes fakitisk, det er fint nok. Hvis det sker med åbne øjne. Jeg har selv en Facebook-profil og bruger den flittigt. Og det er helt okay, at man laver den byttehandel mellem at betale med sine egne data til dem for at få et produkt, man kan bruge. Det er bare vigtigt, at man forstår, hvad det er, man gør. Man kan jo prøve at læse de her terms and conditions services, som mange af firmaerne har. Så løber man panden mod en mur, fordi det typisk er 640 sider juridisk engelsk, og så slutter det med at der står, at det til en hver tid kan ændres. Jeg tror det er de færreste, mig selv inklusive, der helt har sat sig ind i, hvad det egentlig er, man giver de her store firmaer lov til med sine data.

Men hvad er problemet, hvis de bare bruger vores data til at skabe et bedre produkt?
- Hvis bare de beholder den data selv og så bruger det til at maksimere profitten, så er det én ting. En anden ting er hvad de ellers må gøre med dem. Må de give alle dine data videre til et forsikringsselskab for eksempel? Teknologien er banket derudad så hurtigt, og juraen er slet ikke er fulgt med. Og hvis man lige skal lave en krølle over til det her med efterretningstjenesterne også, så ved man, at de oplysninger, du giver til Facebook, dem får efterretningstjenesterne også. Og det ved vi på grund af Edward Snowdens afsløringer om NSA.

I dagens udgave af Fyens Stiftstidende, lørdag den 27. februar, kan du læse et stort interview med Peter Kofod, hvor han taler om blandt andet den amerikanske efterretningstjeneste NSA samt sin egen kamp mod masseovervågning.

  • Fyens Stiftstidende

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere