Log ind

Hvilket letbanetog er din favorit?

  • Hvilket letbanetog er din favorit?
    1 / 3
    Hvilket et foretrækker du? Fra venstre mod højre er det i rækkefølge: Siemens A/S, Stadler Pankow GmbH, CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles s.A.) og Skoda CZ. Foto: Louise Koustrup
  • Hvilket letbanetog er din favorit?
    2 / 3
    Modellerne er ikke udført i samme skala, så forskel i størrelsen må man se bort fra. Foto: Louise Koustrup
  • Hvilket letbanetog er din favorit?
    3 / 3
    Odense Letbane skal efter planen køre 14,4 kilometer fra Tarup til Hjallese via bymidten. Der er 26 stationer på strækningen. Foto: Louise Koustrup

Artiklen er mere end 30 dage gammel

  • Odense Letbane har fået modeller af letbanetog fra de fire leverandører, der er i spil til at vinde ordren.

Odense: Spansk, tysk, tjekkisk eller schweizisk?

Det er spørgsmålet, som Odense Letbane i løbet af det næste år skal tage stilling til, inden der til slut skal peges på en leverandør af togsæt til den kommende Odense Letbane, som efter planen skal åbne i år 2020.

Men nu kan hver enkelt odenseanser også danne sig sin egen mening baseret på, hvordan letbanetogenen ser ud som modeller.

Letbanekontoret har nemlig fået rekvireret modeller af letbanevognsæt fra alle de fire leverandører, som er i spil. Det vil sige Stadler Pankow GmbH fra Schweiz, Skoda CZ fra Tjekkiet, Siemens A/S fra Tyskland og CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles s.A.) fra Spanien.

Modellerne står udstillet i letbanekontorets vinduer ud mod den nu lukkede del af Thomas B. Thriges Gade. De kan ses, når man går på den smalle sti ved byggepladsen, der går mellem Skulkenborg og krydset Østre Stationsvej/TBT-gaden.

Farverne ikke valgt endnu

Det er ikke sikkert, det netop vil være præcis den type tog, der er udstillet, leverandørerne byder ind med i sidste ende.

Farverne er heller ikke besluttet endnu. Men modellerne giver et indtryk af den form og den stil, producenterne hver især anvender i deres letbaneløsninger.

En del detaljer kan Odense Letbane selv påvirke i løbet af forhandlingsprocessen, der er i gang og ventes at vare det næste års tid.

Det gælder f.eks. indretningen af vognene, det udvendige design og farverne samt fronten, som eventuelt kan se anderledes ud på nogle af modellerne.

Aarhus-leverandør er med

Alle fire leverandører er blandt de store i branchen og har leveret vognsæt til en række byer over hele verden.

Her i landet er Stadler Pankow GmbH lidt kendt i forvejen, fordi Stadler leverer vogne til Danmarks første letbane, der næste år indvies i Aarhus.

Siemens og Stadler indgår i udbudsprocessen både hvad angår levering af vogne, men de er også begge med i konsortier, der byder på både levering af både vogne og etablering af letbanesystemet med skinner, stationer, køremaster osv.

Skoda og CAF er udelukkende med i den del af udbuddet, der handler om levering af vognsæt til letbanen.

I juni kom de foreløbige første priser ind fra leverandørerne, og de viste sig at være alt for høje i forhold til letbanens samlede budget på godt tre mia. kroner. Hvor meget for høje vides ikke, da det er fortroligt.

Men letbanechef Mogens Hagelskær har ikke lagt skjul på, at der i løbet af det kommende års tid venter en hård opgave med at forsøge at få priserne forhandlet ned.

Flere budrunder indgår i processen, inden de endelige tilbud foreligger.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere