Log ind

Hver tredje dropper at byde på letbaneprojekt

  • Hver tredje dropper at byde på letbaneprojekt
    Aftalerne om at levere skinner, togsæt og andet materiel ventes indgået i slutnningen af året. Nu er der 10 bydere tilbage mod 15. Illustration: Odense Letbane
  • Hver tredje dropper at byde på letbaneprojekt
    Aftalerne om at levere skinner, togsæt og andet materiel ventes indgået i slutnningen af året. Nu er der 10 bydere tilbage mod 15. Illustration: Odense Letbane

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Antallet af bydere på at bygge og levere materiel til letbanen i Odense er faldet fra 15 til 10

[b]Odense:[/b] Det er lidt som børnesangen om de 10 små cyklister - bare med firmaer, der viste interesse for at være en del af letbaneprojektet i Odense.

Først var de 15, nu er de 10 tilbage, som får lov at byde på at levere vogne og transportsystem - det vil sige skinner, master, køreledninger og stationer - til Odense Letbane.

Udskilningsløbet har fundet sted, efter at fristen for at aflevere det første delmateriale nu er udløbet.

10 navne stadig i spil

Der er fortsat 10 navne i spil til et eller flere af de i alt tre udbud, som letbaneprojektet er delt op i.

Vogndelen, i alt fire: 1. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles s.A. (CAF).

2. Siemens A/S.

3. Skoda CZ.

4. Stadler Pankow GmbH.

Skinner, køresystem, stationer m.v., i alt tre:

1. Transportation System (TS), Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA og G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA.

2. Comsa S.A.U.

3. Siemens A/S, Siemens AG og Aarslef Rail A/S.

Vogne og skinner, i alt tre:

1. JV1 Acciona, CG Jensen, Efacec og Skoda CZ.

2. Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA, G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA og Stadler Pankow GmbH.

3. Siemens A/S, Siemens AG og Aarslef Rail A/S.

Frafaldet af bydere indebærer, at bl.a. Alstom Danmark A/S, der var med i tre af de frafaldne konsortier, er ude.

Kilde: Odense Letbane P/S

Det færre antal bydere bekymrer nu ikke Odense Letbane.

- Der er altid en vis sandsynlighed for, at der sker ting, som fører til frafald blandt byderne. Årsagerne kan vi kun gisne om. Oftest er det udfordringer i forbindelse med sammensætningen af konsortier, forklarer administrerende direktør for letbanen, Mogens Hagelskær.

- Det er velkendt, at muligheden for at ændre i sammensætningen af virksomhederne i et konsortium er meget begrænsede. Især efter de nye EU-udbudsregler er trådt i kraft, er det blevet meget vanskeligt at ændre på konsortier undervejs i udbudsprocessen, tilføjer han.

God konkurrencesituation

Han mener dog fortsat, at der er mulighed for at få en god pris på projektet.

- Vi har fortsat en rigtig god konkurrencesituation med fire bydere på letbanevognene, tre bydere på transportsystemet og tre konsortier, der byder på både vogne og skinner. Nu har byderne en større chance for at vinde udbuddet, og det vil give dem mere blod på tanden i forhold til at levere os nogle robuste og konkurrencedygtige bud. Så konkurrencesituationen er bevaret, som Mogens Hagels-kær siger.

Der forhandles hele 2016 med byderne på letbanevogne og transportsystemet.

Vinderne af udbudsrunden forventes fundet i slutningen af året, hvorefter der vil blive indgået endelig kontrakt på de to store leverancer til Odense Letbane P/S.

  • Thomsen_Erik_(2015)_006

    Af:

    Odenseredaktør på Fyens Stiftstidende Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus juni 1996 Har tidligere skrevet bl.a. bykulturstof og gennem en årrække kriminalstof som kriminalredaktør på avisen. Leder Odense-redaktionens 11 journalister, der hver dag dækker hele Odense Kommune

Mere om emnet

Se alle
Letbanen kører Kemp & Lauritzen til Hjallese

Letbanen kører Kemp & Lauritzen til Hjallese

Bud på byrum langs letbanen

Bud på byrum langs letbanen

Se video: Sådan vil Odense se ud, når letbanen kommer

Se video: Sådan vil Odense se ud, når letbanen kommer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere