Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Henry Heerups skraldemodeller

Henry Heerups
skraldemodeller

Artiklen er hentet i arkivet

I de fynske skolers vinterferie, nærmere betegnet i uge 8, forestod museumsinspektør Henriette Nielsen et arrangement på Fyns Kunstmuseum, hvor børn kunne forvandle overskudsmateriale til fantasifulde skulpturer. Ideen til denne workshop udspringer af den alsidige billedkunstner, Henry Heerups (1907-1993) såkaldte skraldemodeller, som kan ses på kunstmuseet indtil 3. august.

Henry Heerup var en uortodoks kunstner, og han gik sine egne veje.

Således skabte han en række værker, som han på sin vanlige ukrukkede facon kaldte "skraldemodeller". Der er tale om skulpturer opbygget af allehånde, primært menneskeskabte ting, som af en eller anden grund var blevet kasseret.

Med sin sparsommelighed og sit skarpe blik for såvel æstetikken som poesien i naturligt patinerede genstande, samlede Heerup sådanne op, når han stødte på dem, med henblik på at lade dem genopstå som elementer i sine kunstværker. Qua alder og slitage ville disse bortkastede ting kunne fortælle mange interessante historier om deres tidligere liv, syntes Heerup at mene, helt på linje med, hvad digteren H.C. Andersen beretter om i nogle af sine eventyr, hvor for eksempel Klodshans vandt prinsessen og det halve kongerige ved hjælp af en god portion frækhed, en gammel træsko, en død krage og lidt mudder.

Da Heerup fik sit første legat, brugte han det på netop en rejse til blandt andet Odense, hvor han ville se H.C. Andersens Hus.

Heerup skabte sine første skraldemodeller i 1930, men viste dem først på en udstilling i 1934.

De vakte en hel del røre, idet man aldrig havde set tilsvarende herhjemme. Nogle fandt figurerne grinagtige, andre at de var provokerende. Men det kunne Heerup ikke tage sig af. Han fortsatte ufortrødent med at lave nye skraldemodeller.

Han skrev følgende om tilblivelsen af skraldemodellerne: "Vend Skraldebøtten i Vejret og Vrag. Denne Æske, Gibshovedet og Metalringen Passer Sammen med Hvad Der Fandtes Paa En Cykletur Fra Paradis til Helvede. Disse Dele, Som Jeg Finder I Vejens Højre og Venstre Side, Præsenterer. - Kom, Børn, Jeres Smadrede Legetøj Genopstaar Som IdéVisioner."

Grundmaterialet i Heerups skraldemodeller er træ, sandsynligvis fordi, det var let at skaffe og let at bearbejde. Dertil satte Heerup forhåndenværende skrot af andre materialer, idet "Alt Kan Bruges Til Skralde-Model."

I modsætning til sine farvestrålende malerier lod Heerup hovedsagligt skraldemodeller fremstå i "Naturens Patinerende Harmoni", det vil sige i jordfarver.

I Fyns Kunstmuseum Lohengrin på svanen 1940 indgår en række elementer af træ heraf enkelte med farver.

Værkets titel refererer til det tyske middelalderdigt om gral-ridderen Lohengrin, der rejste omkring på en båd trukket af svaner. Omkring 1850 komponerede Richard Wagner operaen "Lohengrin" over den historie.

Med sin store musikalske interesse har Heerup uden tvivl fornøjet sig med at give sin billedkunstneriske tolkning af titelpersonens ejendommelige rejsemåde.

Heerups skraldemodeller hører til den kategori af skulpturer, som siden midten af 1950'erne benævnes "assemblager", hvilket er fransk for samling eller sammenføjning. Begrebet bruges om tredimensionelle billedkunstneriske konstruktioner, typisk opbygget af kasserede brugsgenstande eller af naturprodukter.

Bortset fra spanske Pablo Picasso, der i 1913-1914 sporadisk eksperimenterede med assemblager, skal man to-tre årtier længere frem i tiden, før andre kunstnere forsøgte sig hermed.

Det er derfor meget interessant, at Heerup var på banen i Danmark med sine assemblager allerede omkring 1930.

I den europæiske kunsthistorie har man helt overset hans rolle i denne sammenhæng. Men han fortjener at blive nævnt for sin betydelige og kontinuerlige produktion af assemblager, hvor andre kunstnere kun periodisk beskæftigede sig hermed.

anne christiansen

Odense bys museer

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70