Log ind

Guide: Kan man spilde sin tid med forkert træning?

  • Guide: Kan man spilde sin tid med forkert træning?
    Foto: PR
  • Guide: Kan man spilde sin tid med forkert træning?
    Foto: PR

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Jeg render af og til ind i folk, som frygter at deres dyrebare tid, de bruger på sig selv, ikke giver de træningsresultater, som de forventer. De kan have følelsen af at spilde deres tid.

Jeg kan dog imidlertid berolige dem og dig, hvis du også har følelsen af at spilde din tid - al bevægelse bidrager til et sundere legeme, og alt bevægelse er bedre end ingen bevægelse.

Det du skal være opmærksom på er i højere grad, hvad du gerne vil have ud af din styrketræning.

Hvorfor styrketræner du egentlig?

Styrketræning har gennem de sidste mange år redet på en bølge af succes, fordi det er blevet priset som en rigtig god vej ift. vægttab, en mere tonet krop, større muskler, etc.

Styrketræning er også en godt sted at starte, hvis du ønsker en ændring, men du skal virkelig ville det, for det tager tid, ligesom gode oste. Apropos oste, så er kosten også ret så vigtigt.

Jeg plejer at joke med at 9 ud 10 styrketræner for at se godt ud nøgen. Måske en overdrivelse, men ikke desto mindre har rigtig mange et ønske om ændre deres kropsammensætning, hvadenten det drejer sig om at reducere øl-maven hos mændene eller opnå strammere baller hos kvinderne.

Men når de ønskede effekter udebliver, er det tid til at stoppe op og lave et træningstjek.

Manglende resultater skyldes sandsynligvis for lav intensitet, manglende struktur, utålmodighed og/eller ustabilitet.

For lav intensitet skyldes for det meste, at folk frygter tunge vægt, og man skal da også have respekt for vægte og rette fokus mod korrekt teknik før du kører tungt.

Det kan være gavnligt at få et teknikkursus eller -brush up hos en personlig træner. Der findes mange kompetente personlige trænere, som med få justeringer, vil kunne hjælpe dig på vej.

Utålmodighed dannes ofte udfra de utallige træningsquickies med lovende overskrifter som "Six-Pack På 6 Uger" eller "Bikiniklar På 8 Uger".

Realiteten er bare, at det oftest tager lang tid at nå i mål. Meget kan ske på et år, hvis du er stabil og har struktur, men det er kun omkring 6% af os, som kan opretholde en adfærdsændring længere end et år.

De fleste jeg kender er gode til at holde gejsten 3 måneder, for så at holde 2 måneder "fri", og så er det 2 skridt frem og 2 skridt tilbage modellen.

Mit råd er, at du skal finde ud af, hvad der vil sikre dig stabilitet og skruktur. Få styr på dit styrketræningsprogram sammen med en erfaren personlig træner, så kommer fremskridtet.

Jeg lover dig, at du ikke kommer til at ligne en anabolsk steroide misbrugende vægtløfter fra Ukraine ved at løfte vægte.

Så nej, du kan ikke spilde din tid med et forkert træningsprogram. Alt bidrager mere end ingenting, men du kan optimere dine chancer for at nå dine mål med en plan, som er nøje tilrettelagt til dig og dit liv.

  • Christine Landry

    Af:

    Journalist på Pindle Odense og Ugeavisen Odense.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere