Log ind

Grønt lys fra stat, region og kommune: Nu kan letbanen tegne kontrakter

  • Grønt lys fra stat, region og kommune: Nu kan letbanen tegne kontrakter
    Letbaneprojektet er særdeles omfattende, og ud over anlæggelse af skinner og stationer medfører det også en ombygning af veje og pladser langs ruten. Et af de steder, der kommer til at forandre sig markant, er området foran banegården, hvor der ikke længere skal køre biler. De sendes i stedet bag om OBC, hvor busserne i dag har holdepladser. Illustration: Odense Letbane
  • Grønt lys fra stat, region og kommune: Nu kan letbanen tegne kontrakter
    Letbaneprojektet er særdeles omfattende, og ud over anlæggelse af skinner og stationer medfører det også en ombygning af veje og pladser langs ruten. Et af de steder, der kommer til at forandre sig markant, er området foran banegården, hvor der ikke længere skal køre biler. De sendes i stedet bag om OBC, hvor busserne i dag har holdepladser. Illustration: Odense Letbane

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Alle tre bidragydere til Odense Letbane har nu formelt godkendt, at letbanen kan indgå de to store kontrakter på levering af transportsystemet og letbanevognene.

Fredag vil Odense Letbane bekræfte, at letbanens anbefaling af leverandører formelt er blevet godkendt.

Det sker godt en måned efter Fyens.dk sent om aftenen 28. april som det første medie kunne bringe historien om, at letbanen i Odense ved delvis brug af reserverne ser ud til at kunne opføres inden for det budget på 3,3 mia. kroner, der er til rådighed. Det viste de bud, der var kommet fra byderne.

Økonomien i letbanen

Den samlede pris på at anlægge Odenses letbane forventes at blive 3,309 mia. kroner. Når beløbet er en smule højere end de 3,167 mia. kroner, der frem til slut-april i år havde været meldt ud som den officielle pris, så skyldes det to forhold.For det første, at den "gamle" pris var en 2016-pris, som i overensstemmelse med normal procedure er fremskrevet til 2017-priser ud fra det generelle prisindeks (2,43 procent) svarende til 60 mio. kroner.

Desuden har Odense Kommune har besluttet at foretage tilkøb af en ekstra stitunnel og et skiftespor til en eventuelt anden etape af letbanen. Dertil er det besluttet at indkøbe yderligere to togsæt, så antallet bliver 16 i stedet for 14.

Den samlede pris for tilkøbene er 82 mio. kroner. 

Kilde: Odense Letbane

Samtidig kom det frem, at Odense Letbane P/S' anbefaling gik på at tegne kontrakt med henholdsvis spanske Comsa S.A.U til at levere transportsystemet, og schweiziske Stadler Pankow GmbH til at levere togsæt.

Nu har de tre bidragydere, dvs. staten, regionen og Odense Kommune, formelt nikket ja til anbefalingen og dermed givet grønt lys til, at der kan tegnes kontrakter. Selve kontraktunderskrivelsen finder sted den 14. juni, forlyder det fra Odense Letbane.

Arbejdet kan gå i gang

Det formelle ja fra bidragyderne betyder, at arbejdet med at anlægge de 14,4 kilometer letbanespor fra Tarup til Hjallese og bygge de 26 stationer kan begynde. Samtidig kan Stadlers letbanetog-fabrik ved Berlin godt begynde at forberede produktionen af 16 togsæt til Odense.

Nogle vil måske mene, at arbejdet med at anlægge letbanen ser ud til at have været i gang en rum tid, men faktisk har alt det, man hidtil har set i gaderne i Odense, blot været forberedelserne, der bl.a. består i at flytte rør og forsyningsledninger. Selve opførelsen af letbanen er slet ikke startet endnu.

Ifølge adm. direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskær, er det "projektets største milepæl", der er nået med det formelle ja til at indgå de store konkrater i milliardprojektet, der er den største infrastrukturinvestering i Odenses nyere historie.

- Det har vi arbejdet henimod i mere end fire år. Og nu står vi her. Det er jeg både stolt over og meget glad for. Odense kan se frem til at få en gedigen, gennemafprøvet og driftssikker letbane. Og det sker indenfor rammerne af vores budget inklusive reserver, lyder det fra letbanedirektøren.

Tyske tog på spanske skinner

Comsa, der skal levere selve transportsystemet, er et spansk firma, der leverer infrastrukturløsninger indenfor banebranchen.

Ifølge Odense Letbane har firmaet leveret til hele Spanien samt i Europa - det gælder både til high-speed baneprojekter samt letbane- og metroløsninger. Comsa kan levere hele transportløsninger, som det også bliver tilfældet i Odense. Det vil sige, de leverer både skinner, master, køreledninger, stationer og vedligeholdelsescenter samt de tilhørende telekommunikative og tekniske systemer.

Comsas leverance til Odense Letbane bliver den første i Norden, og Munck Gruppen A/S er underleverandør til Comsa på letbaneprojektet.

Letbanentogene, der skal køre i Odense, bliver de samme som Aarhus har bestilt, og de leveres fra schweiziske Stadlers fabrik, der ligger ved den tyske hovedstad Berlin. Stadler leverer alle slags rullende materiel på skinner - det gælder såvel traditionelle togsæt samt letbane- og metrovogne.

Ifølge Odense Letbane er Stadler kendt for at "levere tysk grundighed i form af velafprøvede standardløsninger kombineret med moderne teknologi".

Efter planen skal Odenses letbane stå klar til indvielse inden udgangen af år 2020. Så sent som i forbindelse med de artikler, der blev bragt den 28. april, bekræftede letbanedirektør Mogens Hagelskær, at den plan stadig ser ud til at holde.

Letbanekontoret kunne torsdag også oplyse, at den første entreprenør til arbejdet med at flytte veje, fortove og cykelstier netop er udpeget. M.J. Eriksson A/S vandt opgaven blandt seks bydere, og arbejdet begynder i løbet af kort tid på den nordlige del af Ørbækvej, der er den første ud af syv delstrækninger.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere