Log ind

Glæde over letbanetilbud

Politikere ser frem til at få offentlig trafik på skinner - Enhedslisten glæder sig over ekstra indkøb af vogne til hyppigere drift.

Spanske skinner, tog fra Berlin. Og en robust økonomi for projektet med 14 kilometer spor og 26 stationer. Politikerne i Odense Byråd er mere end tilfredse med tilbuddet på Odense Letbane fra spanske Comsa og schweizisk/tyske Stadler Pankow, som holder sig inden for budgettet med en begrænset brug af den økonomiske reserve.

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) er glad for projektet, som står i 3,3 milliarder kroner med køb af to ekstra togsæt, som letbanen får i alt 16 togsæt:

- Oplægget er godt, og jeg glæder mig over, at økonomien holder. Vi har sågar lidt reserver i baghånden med vished for 90 procent af projektet. Så nu kører toget, konstaterer Peter Rahbæk Juel.

Borgmesteren er meget tilfreds med Odense Letbanes håndtering af hele sagen forud for det endelige tilbud, så han forudser en let vej frem med godkendelser fra kommune, stat og region mod første afgang.

- Det opfylder konditionerne for udbud og de krav til letbanen, vi har stillet til projektet. Ros til Odense Letbane for håndteringen af en kompliceret udbudsproces. Vi kan få letbane for de penge, vi har afsat, siger Peter Rahbæk Juel.

Enhedslistens rådmand Brian Skov Nielsen er også meget tilfreds og på linje med Peter Rahbæk Juel:

- Det er strålende, det kører på skinner, og vi holder os inden for budgettet - letbanen bliver klar til tiden. Det bliver et kæmpe løft for den kollektive trafik og for alle dem, som ikke har bil. Letbanen sender et godt signal om en bæredygtig, dansk storby, siger Brian Skov Nielsen.

Det bekymrer ikke rådmanden, at projektet kommer til at tære på en del af reserverne, som var sat af.

- Reserverne er til for dette, og det hele kører på skinner, siger Brian Skov Nielsen.

- At der bliver kørt ekstra tog, så vi kan køre med syv et halvt minuts drift er rigtig fedt, for det giver et endnu bedre tilbud til odensanerne, siger Brian Skov Nielsen.

Men Brian Skov Nielsen havde omvendt også ventet et godt resultat fra Odense Letbane efter udbudsrunden og forhandlingerne med leverandørerne, og kritikerne af letbanen har han ikke meget til overs for. Den kritik er efter hans opfattelse nu blevet gjort til skamme.

- Der er en masse gamle sure mænd og bitre dommedagsprofetier, men man skal bare have ro på: Folkene har styr på økonomien, og vi skal snart ud at køre i tog, siger Brian Skov Nielsen.

Jane Jegind (V), rådmand for By- og Kulturforvaltningen, er betrygget af de faglige vurderinger, som ligger til grund for hele letbaneprojektet.

- Jeg er enig i, at det ser fornuftigt ud. Der er tale om en robust økonomi ifølge en granskningsrapport, som er bestilt af Transportministeriet, flere har været inde over, og jeg er glad for, at letbanen holder sig inden for rammerne, konstaterer Jane Jegind.

Det samme gælder de radikales rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen, Susanne Crawley Larsen (R):

- Det overordnede indtryk er, at nu er vi et skridt videre på vej mod at få den letbane, vi alle ønsker os. Der er en økonomi, som holder, og dem vi har ansat til at lave de teknisk-faglige vurderinger er tilfredse, og økonomien holder. Jeg har det bare rigtig godt med, at vi har taget næste skridt mod en ny og moderne storby, som også indeholder en letbane, siger Susanne Crawley Larsen.

 

 

  • Michael Bager

    Af:

    Journalist på kulturredaktionen i Odense med nyheder som stofområde. Madredaktør med ansvar for restaurantanmeldelser. Skriver om vin og drikkevarer til magasinet Livstil. Formand for foreningen Danske Madanmeldere, som står bag Årets Ret. Født 1967.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere