Log ind

Etape 2 på vej?: Byråd er splittet om større letbane

  • Etape 2 på vej?: Byråd er splittet om større letbane
  • Etape 2 på vej?: Byråd er splittet om større letbane

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret

Et flertal i byrådet i Odense vil i gang med at forberede en udvidelse af letbanen med etape 2. Men Venstre og DF er imod og vil hellere se tiden an.

Der går endnu fire år, før de første letbanetog begynder at trille rundt i Odense, men debatten om en mulig udvidelse af projektet er allerede i gang, og partierne i byrådet er ikke enige.

For mens flertallet bestående af Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten, Radikale og Konservative allerede nu vil i gang med forberedelserne til en kommende linje to, der kan koble Vollsmose og strækningen ud ad Sdr. Boulevard til Odense Zoo på letbanenettet, så er Venstre og DF imod at tage de første skridt i den retning på nuværende tidspunkt.

Helt konkret vil flertallet have undersøgt, hvad det vil koste allerede fra starten at etablere skiftespor, som gør det let senere at koble linje to på letbanenettet.

Det stemte flertallet for på byrådsmødet den 22. juni, hvor V og DF stemte imod.

(Artiklen fortsætter under kortet).

Her bygges første etape af letbanen

Byg nu og undgå driftstop

Fidusen ved fra starten at lave skiftespor til en senere etape 2 er, at letbanen dermed slipper for et driftstop i op til seks måneder, hvis skiftesporene først etableres, efter letbanens første etape er gået i drift - efter planen fra 2020.

Med andre ord er skiftespor fra start en forberedelse til fremtiden, hvis man mener, at letbanen skal udvides, inden der går alt for mange år.

By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) opfordrer dog til at afvente og se, hvordan det går med linje et, når den åbner, inden forberedelserne til mere letbane sættes i gang.

- Jeg ser nærmere, at det bliver på den anden side af 2030, at en udvidelse af letbanen kan komme i spil, siger hun.

Borgmester Anker Boye (S) er uenig og mener, at etape 2 bør stå klar til åbning senest i slutningen af 2020'erne - og gerne før, hvis der kan opnås statslig medfinansiering.

- Det er rettidig omhu at komme i gang nu, mener han.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
38
Test dig selv: Hvor meget ved du om letbanen?

Test dig selv: Hvor meget ved du om letbanen?

79
Bare en sporvogn?: Her er fem myter om letbanen

Bare en sporvogn?: Her er fem myter om letbanen

5
Politikere har is i maven og stoler på letbanedirektør

Politikere har is i maven og stoler på letbanedirektør

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere