Log ind

Byråd fik "upræcise" oplysninger om letbane

  • Byråd fik "upræcise" oplysninger om letbane
    Før jul besluttede et flertal at etablere skiftespor på første etape af letbanen, så der senere kan kobles en anden etape på, som blandt andet skal føre letbanen helt ind på Vestergade. Venstre og DF stemte imod, da partierne ikke ser en udvidlese af letbanen for sig i de første mange år fremover. Illustration: Odense Kommune
  • Byråd fik "upræcise" oplysninger om letbane
    Før jul besluttede et flertal at etablere skiftespor på første etape af letbanen, så der senere kan kobles en anden etape på, som blandt andet skal føre letbanen helt ind på Vestergade. Venstre og DF stemte imod, da partierne ikke ser en udvidlese af letbanen for sig i de første mange år fremover. Illustration: Odense Kommune

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Borgmesterkontoret afviser, at byrådet blev fejlinformeret, da politisk flertal sagde ja til at tilkøbe sporskifter til letbanen. Men én oplysning var "upræcis".

En vigtig præmis, der ikke er belæg for, blev fremført af embedsfolkene på rådhuset, da et flertal før jul besluttede at tilkøbe skiftespor til en mulig anden etape af letbanen.

Det viser en gennemgang af sagen, fyens Stiftstidende har foretaget.

For i sagsfremstillingen, udarbejdet af Bystrategisk Stab i Borgmesterforvaltningen, stod der ordret:

"(...) det er uhensigtsmæssigt, at det komplette sporskifte ligger ubenyttet hen i mere end fem-seks år".

Tilkøbet af sporskifter til letbanens første etape blev med andre ord koblet sammen med tidshorisonten for anlæggelse af en mulig anden etape.

Letbanechef afviser

Men oplysningen om det uhensigtsmæssige i at lade sporskifter være ubrugte i mere end fem-seks år består ikke et faktatjek.

Fyens Stiftstidende har spurgt letbanechef Mogens Hagelskær, som vurderer, at sporskifterne sagtens kan ligge ubrugte hen i f.eks. 15 år.

- Man vil nok gøre det, at man dækker dem til med asfalt. Så kan man bryde det asfalt op efter fem, 10 eller 15 år, og så begynde at anlægge etape to derefter, når man ønsker det.

- Sporskifter, man ikke tilslutter, skal vedligeholdes som alt mulig andet. Men vedligeholdelsesomkostningerne vil efter min vurdering være minimale, siger Mogens Hagelskær

- Så det er slet ikke noget problem, at der går mere end fem-seks år?

- Nej. For mig at se er det en misforståelse, hvis det har været et kardinalpunkt for en beslutning.

Rådhuset: Upræcis sammenfatning

Anlægsselskabet Odense Letbane P/S, der står for at bygge første etape af letbanen, skrev ikke den tekst, politikerne fik udleveret som grundlag for beslutningen. Det gjorde derimod Bystrategisk Stab under borgmesterforvaltningen på baggrund af faglig rådgivning fra Odense Letbane.

Men det, der kom ind fra Odense Letbane, var ikke det samme, som der kom ud til politikerne fra Bystrategisk Stab.

I de dokumenter, letbanekontoret sendte til rådhuset, som avisen har set, fremgår det nemlig intet sted, at "det er uhensigtsmæssigt, at det komplette sporskifte ligger ubenyttet hen i mere end fem-seks år", hvilket netop var det, Bystrategisk Stab oplyste politikerne om. Der står blot, at det ville være uhensigtmæssigt at lade sporskifterne ligge ubrugte hen "i alt for mange år". Men uden nærmere tidsangivelse.

Carsten Henriksen, der er konstitueret chef for Bystragisk Stab, afviser at have fejlinformeret byrådet. Han har ikke ønsket at give interview om sagen, men skriver i en mail, at:

- Sætningen i sagsfremstillingen er ikke forkert, men indholdet er upræcist.

Ifølge ham er det gået galt i Bystrategisk Stabs sammenfatning af rådgivningen fra Odense Letbane.

- Når man skriver en sagsfremstilling, sammenfatter man altid en stor mængde oplysninger. Sætningen med de 5-6 år henfører til en generel overvejelse fra Odense Letbane P/S om kapitalbinding, økonomisk anlægsrisiko og at sporskiftet ikke ligger ubenyttet hen i alt for mange år i forhold til vedligehold, skriver Carsten Henriksen og tilføjer:

- Det har ingen indflydelse på indstillingen i sagen.

Ingen beslutning

Carsten Henriksen understreger, at i forhold til selve anbefalingen om at tilkøbe sporskifter til letbanen allerede i forbindelse med etableringen af første etape, er der overensstemmelse mellem den faglige rådgivning, Odense Letbane gav, og de oplysninger, byrådet fik.

- Odense Letbane P/S giver en klar anbefaling af at anlægge de foreslåede forgreningspunkterne samtidig med etablering af linje et, og i sagen anbefaler Borgmesterforvaltningen at tilkøbe anlæg af skiftesporene for senere at undgå lukning af letbanen de to steder og undgå store ændringer i allerede udførte arbejder, skriver han.

Den fungerende chef for Bystrategisk Stab tilføjer, at der med beslutningen alene er truffet afgørelse om at tilkøbe skiftespor, som muliggør etablering af etape to uden længevarende driftsstop på linje et.

- Hvornår letbanens linje to skal anlægges, skal der først tages stilling til senere.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
20
V om letbane: Har vi overhovedet fået de rigtige oplysninger?

V om letbane: Har vi overhovedet fået de rigtige oplysninger?

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere