Log ind

Busserne flyttes i fremtiden: Ny busterminal skal være hyggelig

  • Busserne flyttes i fremtiden: Ny busterminal skal være hyggelig
    1 / 3
    Dette er By- og Kulturudvalgets forestilling og idé til, hvordan den nye busterminal og stationsplads skal se ud. Den tidligere rutebilstation ved Dannebrogsgade vil altså blive taget i brug igen. Illustration fra Odense Kommune.
  • Busserne flyttes i fremtiden: Ny busterminal skal være hyggelig
    2 / 3
    By- og Kulturudvalget har et ønske om at gøre den nye busterminal og stationsplads hyggelig og imødekommende. Dette blandt andet i form af at placere bænke, træer, buske og andre planter, sådan at stationen bliver et sted, folk har lyst til at opholde sig. Illustration af Odense Kommune
  • Busserne flyttes i fremtiden: Ny busterminal skal være hyggelig
    3 / 3
    Der skal kunne holde 10 busser på samme tid i den nye busterminal. Det er i hvert fald et ønske fra Fynbus. By- og Kulturudvalget ønsker også, at det bliver mere trygt for fodgængere at begå sig på den nye banegårdsplads. Illustration af Odense Kommune.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Alle busserne i Odense kommer i fremtiden til at holde i Dannebrogsgade, som er den tidligere rutebilstation. Området skal udover at rumme mange busser også udstråle hygge og imødekommenhed for byens gæster.

Odense: Når den nye letbane i fremtiden kommer til at køre på Østre Stationsvej, så skal trafikken på den store vej lægges om. Det vil sige, at busserne, der kører til og fra Odense, skal køre til og fra banegården ad anden vej. By- og Kulturudvalget i Odense har derfor besluttet, at busserne i fremtiden skal køre ad Dannebrogsgade, som tidligere er brugt som rutebilstation. Nu har udvalget fremlagt nogle forslag til, hvordan den nye busterminal i Odense kan komme til at se ud i fremtiden.

Kort fortalt om projektet

Begrundelsen for ombygningen skyldes en nødvendig omorganisering af trafikken omkring Odense Banegård Center på grund af letbanen. Derudover har By- og Kulturudvalget vurderet, at der i fremtiden kommer en stigning af passagerer til og fra Odense Banegård.I projektet fremgår det, at hver trafiktype skal have sit eget område, og at der skal skabes trygge forhold for fodgængere. Der skal være en ny vejadgang til parkeringshuset, samt et område for kiss and ride - altså privatbiler, der kan holde ind og samle passagerer op. Der skal være plads til 10 busser på samme tid i busterminalen - dette senest i 2020 - fire busser skal køre allerede fra 2018.

Beregninger på projektet viser, at busterminal og stationsplads vil koste 33,75 millioner kroner. Derudover kan der til- eller fravælges promenade og trappe ned til havnen til 6,25 millioner. Trappe op til Byens Bro til 6,25 millioner og forlængelse af jernbanetunnel op til busterminal til 24,75 millioner.

Se illustrationer og læs mere om projektet her.

 

Blandt andet skal det være sådan, at op til 10 busser kan holde i det nye busterminalområde på samme tid. Allerede fra 2018 skal der kunne køre fire busser fra Dannebrogsgade, og allerede i 2020 skal de 10 busser kunne holde på stedet. Derudover afsættes der et område til taxaer og private biler, som skal kunne holde ind og samle passagerer op - et såkaldt "kiss and ride"-område.

Området skal fremover også være trygt for fodgængere, hvor udvalget er kommet med to idéer til, hvordan selve busterminalen skal indrettes. Ved det ene scenarie skal busserne køre rundt om en aflang såkaldt ø, hvor passagerer kan stige af og på fra midten. Den anden løsning er, at busserne skal køre i midten af terminalen, og passagererne kan samles op langs siderne - samme princip, som busserne i dag følger ved Odense Banegård.

Udvalget hælder mest til det sidstnævnte forslag. Men uanset hvilken løsning der vælges, vil de forskellige busser få faste holdepladser.

Den nye busterminal får formentlig også et pift i form af planter, der skal pynte stedet. Det skal nemlig være hyggeligt for folk at færdes der, oplyser by- og kulturrådmand Jane Jegind (V). Her er idéerne blandt andet at plante træer, buske og blomster, og derudover ønsker man at sætte nogle bænke op.

Pengene ikke fundet

Pengene til projektet er endnu ikke sat af, men By- og Kulturudvalget har lavet nogle beregninger på, hvad en ny busterminal kommer til at koste. For blot at anlægge området ved Dannebrogsgade kommer det til at runde 33,75 millioner kroner. Derudover skal kommunen overveje, om der skal laves yderligere omkring banegårdsområdet. Her har det blandt andet været på tale at lave en promenade og trappe ned til havnen, en trappe op til Byens Bro og en forlængelse af jernbanetunnellen op til busterminalen. Dette vil sammenlagt koste 37,24 millioner oveni.

- De 33,75 millioner bruges på de ting, som er "need to have", hvor de andre penge bruges på ting, der kan vælges til og fra, og som blot er "nice to have", fortæller Jane Jegind.

Hvor mange penge der skal bruges på det nye banegårdsområde, er ikke op til By- og Kulturudvalget at beslutte. Det skal besluttes i byrådet til de næste budgetforhandlinger.

Ombygningen og en ny busterminal skyldes ikke kun, at man skal have trafikken til at køre anderledes, når letbanen kommer. Det sker også ud fra en forventning om, at der i fremtiden kommer mere tryk på banegården med hensyn til passagerer.

Derudover mener Jane Jegind, at det er vigtigt for byen, at Odenses banegårdsplads får den helt store tur.

- Mit ønske er, at vi får to forsider af banegården, som er lige hyggelige og imødekommende. Det er jo et ankomst- og afgangssted i Odense og dermed også en måde at præsentere vores by på, og det er måske - uden at sige det for vidt - ikke det mest indbydende sted at komme, når man går af bagindgangen, fortæller hun.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Jernbanemuseum vil ikke lukkes inde af ny busterminal

Jernbanemuseum vil ikke lukkes inde af ny busterminal

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere