Log ind

Bus-tillidsmand: Frederiksgade er ikke så farlig

  • Bus-tillidsmand: Frederiksgade er ikke så farlig
    Buschaufførernes arbejde påvirkes af, at Odense er under ombygning, for det er sværere at komme rundt med de store busser. Men Frederiksgade er ikke et specielt farligt sted, mener tillidmand Lene Hass, der kører for Keolis. Arkivfoto: Michael Bager
  • Bus-tillidsmand: Frederiksgade er ikke så farlig
    Buschaufførernes arbejde påvirkes af, at Odense er under ombygning, for det er sværere at komme rundt med de store busser. Men Frederiksgade er ikke et specielt farligt sted, mener tillidmand Lene Hass, der kører for Keolis. Arkivfoto: Michael Bager

Artiklen er mere end 30 dage gammel

De fleste farlige situationer, der opstår i Frederiksgade, skabes af cykler og biler, som ser stort på færdselsreglerne, siger tillidsmand for buschaufførerne

De chauffører, der sidder bag rattet i busserne, oplever ikke Frederiksgade som et specielt farligt sted.

Det siger chauffør-tillidsmand Lene Hass. Hun peger på, at der ikke er sket alvorlige ulykker i den tid, busserne har været i Frederiksgade, siden Thomas B. Thriges Gade blev lukket i sommeren 2014.

- Jeg vil ikke sige, at det er farligt. For vi er meget opmærksomme. Ligesom vi er mange andre steder i Odense, sådan som byen ser ud for tiden, siger hun med henvisning til de talrige opgravninger og byggerier, der skaber en presset trafiksituation.

Ifølge Lene Hass forsøger busserne at undgå farlige situationer med cykler i Frederiksgade ved at være ekstra opmærksomme og ved "at lukke af".

- Hvis vi kan komme til det, så kører vi så langt ind, vi kan, på det smalle stykke, hvor der ikke er nogen cykelsti. Så spærrer vi for cyklerne, og på den måde tvinger vi dem til at køre bag bussen, siger hun.

Biler og cykler skaber fare

Lene Hass mener, at når der af og til opstår farlige situationer, så er de ofte skabt af cyklister eller bilister, der ser stort på færdselsreglerne.

- Nogle gange tager de (cyklerne, red.) den op på fortovet, når de overhaler os indenom på vej ned ad bakken. Og det skaber farlige situationer, siger hun og peger også på, at det er farligt, når biler ikke gider vente og i stedet i strid med afmærkningen overhaler de store busser ved stoppestedet i den smalle gade, når passagerer skal læsses af og på.

- Nogle gider ikke holde bag bussen i de 20 sekunder, det tager. Og så overhaler de måske hellere to store busser for at komme forbi, siger hun.

Selv om Lene Hass ikke genkender billedet af mange farlige situationer skabt af busserne i Frederiksgade, er hun dog enig i, at den nuværende trafiksituation med busser i to retninger ikke er problemfri.

- Den optimale løsning ville være, at Frederiksgade blev ensrettet. Således at vi blev pålagt at køre en anden rute, når vi kører ud af byen. Men sådan er det jo ikke lige for tiden, konstaterer hun.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Det første år på lokalredaktionen i Assens og siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 dækket by- og kulturpolitik, især byudvikling og trafik i Odense. Herunder emner som Odenses letbane, Thomas B. Thriges Gade og planerne om et Viva-shoppingcenter på den tidligere slagterigrund. Arbejder sideløbende med gravejournalistik og vandt i 2013 med artikelserien ""De skjulte rumænere"" Spadestiksprisen for årets bedste dybdeborende journalistiske projekt i dansk regionalpresse. Gift, tre mindre børn og bosiddende i Odense C.

Mere om emnet

Se alle
Letbanen rykker ind på Middelfartvej

Letbanen rykker ind på Middelfartvej

Et stykke af Højstrupvej bliver ensrettet

Et stykke af Højstrupvej bliver ensrettet

En del af Ejlskovsgade lukkes

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere