Log ind

Brian Dybro: Trafikaftale er godt nyt for Odenses letbane

  • Brian Dybro: Trafikaftale er godt nyt for Odenses letbane
    Brian Dybro glæder sig på letbanens anden etapes vegne over en ny trafikaftale på Christiansborg. Foto: Robert Wengler
  • Brian Dybro: Trafikaftale er godt nyt for Odenses letbane
    Brian Dybro glæder sig på letbanens anden etapes vegne over en ny trafikaftale på Christiansborg. Foto: Robert Wengler

Artiklen er mere end 30 dage gammel

På Christiansborg har et flertal uden om regeringen fordelt en pulje på 762 mio. kr. til kollektiv trafik. Aftalen kan på lang sigt være en fordel for letbanen i Odense.

Odense: Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale og SF har på Christiansborg indgået en aftale om fordeling af 762 mio. kr. over to år til styrkelse af den kollektive trafik, som blev præsenteret fredag formiddag. Og selv om Odenses letbane ikke er nævnt, så får den nye aftale viceborgmester Brian Dybro (SF) til at se lysere på fremtiden for planerne om en etape to af Odenses letbane.

Baggrunden for det er, at der i aftalen, som bliver kaldt "Bedre og Billigere Offentlig Transport", er afsat 40 mio. kr. til forundersøgelser af letbanens anden etape i Aarhus.

- Det giver håb om, at næste gang, der skal forhandles om kollektiv trafik i Folketinget, så har vi en chance for at få penge til letbanens etape to i Odense, lyder vurderingen fra Brian Dybro.

Han begrunder sin optimisme med, at forliget er indgået af et flertal uden om V-LA-K-regeringen:

- Regeringen har hidtil været utrolig afvisende overfor mere støtte til letbaner i DK, så jeg var overbevist om, at vi i Odense godt kunne skyde en hvid pil efter mere letbane-støtte.

- Men med denne her aftale, så er der et flertal udenom regeringen, som ser helt anderledes på kollektiv trafik og i særdelshed på letbaner. Det giver som sagt håb om, at få støtte til letbane 2 i Odense, lyder det fra Brian Dybro.

 

 

 

 

Penge til supercykelstier

Letbanen i Aarhus er den eneste letbane, som er nævnt i trafikaftalen, hvor man i øvrigt skal lede længe for at finde by-navnet Odense. Det står nemlig kun ét sted i aftaleteksten:

"Forligskredsen afsætter 100 mio. kr. til en cykelpulje, der kan fremme cyklisme i alle landets 98 kommuner, herunder i cykelbyer som København, Aarhus, Odense og Aalborg. Midlerne skal gå til medfinansiering af kommunale indsatser samt til etablering af flere supercykelstier".

Det største enkeltstående beløb i aftalen er på 395 mio. kr., der over de to år skal gå til busdriften i hovedstadsområdet og Aalborg.

Der er også afsat 155 mio. kr. til diverse forbedringer af det københavnske S-togs-net, så man kan ikke sige, at forliget ligefrem forgylder Odense - og Fyn.

Men det er altså Brian Dybros håb, at forligskredsen vil se nådigt til den odenseanske letbane, når og hvis den skal lave en ny aftale.

 

 

 

 

 

 

 

  • Eriksen_Jesper_Mads_(2015)_005

    Af:

    Årgang 1963. Ansat på Fyens Stiftstidende siden 1989. Arbejder primært på Odense-redaktionen, men også med kultur og sport. All-round-reportage-journalist og klummeskriver.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere