Log ind

Anker Boye: Letbanen får ikke flere penge

  • Anker Boye: Letbanen får ikke flere penge
    Anker Boye (S) afviser, at der kan findes flere penge til letbanen. Det siger han, efter de første priser, letbanekontoret har modtaget på indkøb af vogne, skinner, stationer og master m.v., har vist sig at være overraskende høje.
  • Anker Boye: Letbanen får ikke flere penge
    Anker Boye (S) afviser, at der kan findes flere penge til letbanen. Det siger han, efter de første priser, letbanekontoret har modtaget på indkøb af vogne, skinner, stationer og master m.v., har vist sig at være overraskende høje.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Odenses borgmester, Anker Boye (S), slår fast, at byens kommende letbane skal bygges for de tre milliarder kroner, som budgettet lyder på.

Letbanen må ikke bliver dyrere end de cirka tre milliarder kroner, som budgettet lyder på.

Sådan lyder meldingen fra Odense-borgmester Anker Boye (S) som reaktion på, at Odense Letbane er kommet under pres, fordi de første priser, der er kommet ind på levering af vogne, spor, master og stationer m.v. ifølge letbanekontoret ligger langt over, hvad pengene rækker til.

- Signalet herfra er meget klart, også til leverandørerne: Der kommer ikke flere penge, siger Anker Boye (S).

De præcise tal for, hvor høje buddene er, kan man ikke få oplyst på grund af fortrolighed.

Men transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt (V) har i en orientering til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg oplyst, at han efter at være blevet orienteret om de første bud er bekymret for situationen omkring Odense Letbane.

- Jeg ser med den største alvor på den markedssituation, som de indkomne tilbud indikerer, og jeg har bedt mit ministerium om at følge situationen tæt, skriver han til udvalget.

Anker Boye peger på, at det endnu er tidligt i processen, og han minder om, at et år med forhandlinger med byderne venter forude.

- Det er en udbudsform, som byder op til forhandling og giver mulighed for i forhandlingerne at plukke elementer fra de forskellige bud. Hele den form gør, at man almindeligvis har meget høje bud til at starte med.

- Det, jeg er orienteret om, er, at buddene ligger højt, men hvis man nu plukkede de bedste enkeltdele ud hver for sig fra de enkelte bud, så ligger prisen lige over den samlede projektøkonomi, vi har med at gøre. Og det er før, forhandlingsprocessen er gået i gang, siger borgmesteren.

Han mener, at det er for tidligt at begynde at forholde sig til, om letbanen eventuelt skal forkortes, så strækningen fra banegården til Tarup udskydes, som der lægges op til i anlægsloven som mulig konsekvens ved en budgetoverskridelse.

- Jeg har en forventning om, at de (letbanekontoret, red.) finder en løsning på det her, så vi får en letbane, som vi har aftalt, fra Tarup til Hjallese med det antal stationer, vi har aftalt.

- Så kan der være noget, vi må kigge på, hvis vi kommer dertil. Men det er alt for tidligt at sige noget om, siger Anker Boye.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
9
Investor ryster ikke på hånden

Investor ryster ikke på hånden

104
Letbane under pres: De første priser er alt for høje

Letbane under pres: De første priser er alt for høje

72
Etape 2 på vej?: Byråd er splittet om større letbane

Etape 2 på vej?: Byråd er splittet om større letbane

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere