Log ind

- Jeg har jo ikke taget af kassen

  • - Jeg har jo ikke taget af kassen
    Magasin og midtbyen i Odense har været Chr. Fjeldgaards liv siden 1. juni 1984. Han har altid markeret sig, når der skulle kæmpes for at bevare og udbygge en levende bykerne, bestående af forretninger, mennesker og kultur.
  • - Jeg har jo ikke taget af kassen
    Magasin og midtbyen i Odense har været Chr. Fjeldgaards liv siden 1. juni 1984. Han har altid markeret sig, når der skulle kæmpes for at bevare og udbygge en levende bykerne, bestående af forretninger, mennesker og kultur.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

FARVEL: Efter mere end 17 år fik Magasins direktør Chr. Fjeldgaard sparket. Forretningen har været hans liv, og personalet og byen var chokeret, da nyheden kom frem. Han fortæller om, hvordan det er at blive kasseret
DYRUP: Han er om nogen "magasinets mand". Eller rettere var.fredag formiddag var det uigenkaldeligt slut for Chr. Fjeldgaard, der efter 17 og et halvt år i chefstolen for Magasin i Odense fir sparket af koncernledelsen i København.Det er nu godt en uge siden, den chokerende fyring blev kendt i offentligheden. Mange undrede sig over, at Fjelgaard i fredags stillede op til en iøvrigt meget velbesøgt afskedsreception, men det er der et par gode forklaringer på.-Vi blev enige om, at ansættelsesforholdet skulle afsluttes ordendtligt. Jeg ville gerne tage afsked med mine mange gode medarbejdere og samarbejdspartnere.-Samtidig lå det mig på sinde, at holde hovedet højt. Det er jo ikke noget med, at jeg har taget af kassen, fortæller Chr. Fjeldgaard denne torsdag eftermiddag i Dyrup.

Han er netop kommet hjem efter et ærinde i byen, i øvrigt det første besøg i den midtby han holder så umådeligt meget af, og hvis interesser han har kæmpet for med næb og kløer.Ikke mindst i sine mange år som formand for Odense Cityforening, hvor Magasin-direktøren var på mærkerne, hver gang interesserne for forretningslivet i midtbyen skulle forsvares.

Fest med personalet

Det er nu tre uger siden, han fik beskeden om fyringen på et møde i Odense med salgs- og marketingchef Lars Ive: "Han snakkede, jeg sagde ikke noget".

- Min sidste arbejdsdag var torsdag 29. november. Aftenen før havde vi holdt julefest for hele personalet. 210 var med. Det var mærkeligt, at denne fest samtidig blev afskedsfest for mig, uden at de øvrige deltagere anede noget.

Det ligger i aftalen, at ingen af parterne fortæller om baggrunden for, at Magasin ville af med deres odenseanske direktør.

- Det fører ikke til noget, hvis vi begynder med gensidig mudderkastning, siger han.

Ikke samme sprog

Flere kilder både i og uden for Magasin er overbevist om, at årsagen skal findes i samarbejdsvanskeligheder mellem Chr. Fjeldgaard og folk højere oppe i systemet i koncernledelsen.

Den 54-årige vendelbo taler ikke helt samme sprog som de yngre ledere i København.

Under samtalen er det tydeligt at mærke, at Chr. Fjeldgaard endnu er rystet. Han føler sin ære gået for nær.

Han vil, i hvert fald ikke offentligt, bruge ord som bitter, vred eller skuffet, når han skal beskrive sin følelser, men han vil godt svinge sig op til at være ærgerlig.

- Efter i to år på nærmeste hold at have fulgt næsten hver eneste brædt, der er blevet sat op i forbindelse med den omfattende modernisering og udbygning, er det ærgerligt ikke at kunne høste frugterne.

- I de lidt dårlige tider skal der investeres, så der kan høstes i de gode, men sådan skulle det altså ikke være for mig, konstaterer Chr. Fjeldgaard, der betragtede Magasin som "sin forretning".

Han var der hver dag fra tidlig morgen til sen aften.

- Jobbet kræver, at chefen er til stede. Det bliver nærmest en livsstil.

- Ja, du skulle næsten have haft en seng stående derinde, bemærker hustruen, Connie, da hun sætter sig i en stol i den smagfulde stue.

Egen fri vilje

Fjeldgaard fortsætter:

- Jeg var der jo af egen fri vilje og brugte også megen tid på at være synlig i forretningen. Ikke med at ekspedere, for så mister du overblikket, men jeg tog mig tid til et venligt nik eller en ordveksling med de trofaste kunder.

Arbejde og fritid har altid flydt sammen for Chr. Fjeldgaard, der ikke har brugt tid på at pleje omgang med byens spidser hos skydebrødrene eller i andre festlige foreninger. Han har brugt sine ekstra kræfter i foreninger, som kunne tjene Magasins sag:

Cityforening, Industri- og Handleskammeret og turistforeningen.

Sommerhuset ved Hals er især benyttet i ferier, hvor computeren altid har været med, så han stadig kunne følge med i, hvordan det gik hjemme i Odense.

Udenlandsrejser har der været en del af - til USA, London, Paris, Fjernøsten og andre steder, men de har nu mest haft karakter af arbejdsrejser.

- Jeg har ikke tal på, hvor mange forretninger vi har besøgt, men nogle gange var jeg næsten slidt op, fortæller Connie Fjeldgaard og tilføjer:

- Mange kvindelige ansatte har tit misundt mig, men jeg har flere gange sagt: Værsgo at tage med Christian. Det kan være, at jeres ben kan holde til det...

Stædighed

Da vi nævner ordet stædighed, smiler den forhenværende Magasin-direktør og siger:

- Jeg har altid sagt min mening. Det er rigtigt. Da jeg i 1978 var forretningsfører i Føtex på Vesterbro, havde de ansatte svært ved at acceptere min lederstil.

- Det kan godt være, at jeg som vendelbo kan virke lidt træg, men jeg er hurtig i opfattelsen og blev nok opfattet som en bulderbasse.

- Derfor tilpassede jeg min lederstil den lidt mere blide fynske, hvor folk gerne vil snakke om tingene.

- De måtte godt sige store ord og fortælle, når de var sure på chefen, men jeg forsøgte at skabe tryghed for de ansatte, så de ikke behøvede at frygte for deres job, bare fordi de var uenige med mig.

Tomrum

Det hele er så nyt, at Chr. Fjeldgaard endnu ikke har følt tomrummet. Han læser bøger (især faglitteratur) og maler i kælderen, ligesom den daglige løbetur passes.

Han kan ligesom hustruen godt lidt at cykle og holder meget at bruge den tohjulede til byen en søndag eftermiddag og vise Odense og byens historie frem for familie og venner.

- Det spænder lige fra H.C. Andersen til historien om Magasin. Vi skal ha'respekt for historien. Tænk på at Magasin-koncernen har eksisteret i 133 år.

Han har aldrig haft tid eller lyst til at drive sport, og han ønsker sig heller ikke golfkøller i julegave.

- Jeg er åben over for ny arbejdsmæssige udfordringer. Jeg har nemt ved at omstille mig og vil lægge hele min sjæl i et eventuelt nyt job, om ikke andet på freelance-basis.

"Min forretning"

- Ærgrer du dig over noget, du ikke fik gjort?

- Det skulle da lige være, at jeg måske blev for længe. På den anden side følte jeg, at der hele tiden var ny udfordringer, og det var jo "min forretning".

- Vi fik lov til at udvikle forretningen, eller så tog vi os lov til det.

På falderebet har Chr. Fjeldgaard svært ved at skjule, at det var ekstra bitter pille at sluge at forlade Magasin, netop som julehandelen for alvor satte ind.

- Der er ikke noget så skønt som at gå rundt i en julepyntet forretning og opleve den hektiske aktivitet. Nu får Connie og jeg i stedet set noget til hinanden i julemåneden. Det har vi aldrig prøvet før.

Men vil den nu forhenværende direktør blive ved med at handle i Magasin?

- I starten vil det nok være lidt besværligt, fordi så mange vil snakke og stille spørgsmål. Men mon ikke jeg som enhver anden forbruger vil handle de steder, hvor jeg gør det bedste køb og får den bedste service?
  • fyens.dk

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere