Log ind

Kommunen lå død i ti timer

  • Kommunen lå død i ti timer
    Strømmen i det centrale Nyborg forsvandt mandag morgen, og først ti timer senere var der igen gang i servere, computere og telefoner i Nyborg Kommune. Arkivfoto.
  • Kommunen lå død i ti timer
    Strømmen i det centrale Nyborg forsvandt mandag morgen, og først ti timer senere var der igen gang i servere, computere og telefoner i Nyborg Kommune. Arkivfoto.

Nyborg Kommunes computere og telefoner kom i gang igen klokken 18.30 mandag aften. Det er første gang, kommunen oplever så store problemer med teknikken.

Nyborg: Er det ok, at rådhuset og alle de kommunale arbejdspladser ligger død en hel dag på grund af et banalt uheld med en overgravet strømledning ude i byen?

Det spørgsmål skal ledelsen på Nyborg Rådhus besvare efter mandagens uheld, hvor strømmen i Nyborgs bymidte blev afbrudt en times tid. Strømsvigtet betød nemlig, at de kommunale servere gik helt i stå, og det tog ti timer, inden computere og telefoner igen kunne bruges.

Det vil altså sige, at borgerne en hel dag ikke kunne komme i kontant med kommunen, og hvis de endelig kom igennem på en mobiltelefon, havde den kommunale medarbejder svært ved at sige noget fornuftigt, da al sagsbehenling jo er digital.

- Vi har ikke været ude for sådan et uheld før, og det er klart, at direktionen skal tage stilling til, om kommunen skal investere i mere sikkerhed, så vi ikke rammes så hårdt af et strømsvigt, siger sekretariatschef Tina Andersen, Nyborg Kommune.

Nyborg Kommune har selv deres servere stående på rådhuset, og de er sikret med nødstrømsanlæg, der kan lave strøm i tre kvarter, efter den almindelige strømforsyning er gået ned. Problemet mandag var, at strømafbrydelsen varede en time, og så stoppede det hele, og man måtte tilkalde eksperter udefra til at få gang i serverne igen.

Tina Andersen oplyser, at kommunen førsøgte at holde folk orienteret om problemerne ved hjælp af kommunens facebook-side. Desuden kunne man naturligvis snakke med borgere, der mødte op på rådhuset.

En del borgere forsøgte forgæves at komme i kontakt med kommunen via mail, da telefonerne ikke blev besvaret og en enkelt borger har klaget over forløbet. Det er Johannes Larsen, Kerteminde, der har skrevet til både Økonomi- og Indenrigsministeriet og Kommunernes Landsforening. Han skriver blandt andet:

"Skammeligt, at man fra statens side absolut vil have, vores land skal være førende når det gælder digitalisering, når der ikke skal mere end en strømafbrydelse til for at sætte systemerne ud af spillet." Desuden spørger han, hvordan man vil kompensere borgere, der fik aflyst aftaler hos sagsbehandlere mv.

 

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist og souschef på Fyens Stiftstidendes Nyborgredaktion. Jeg har arbejdet på avisen siden midten af 1980'erne. Det meste af tiden har jeg været på redaktionen i Nyborg, men jeg har også arbejdet på erhvervs- og webredaktionen og i fem år skrev jeg om boliger, arkitektur og havestof. Jeg bor i Nyborg.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere