Log ind

Kæmpe vindmølle-forme skibes ud fra Nyborg

  • Kæmpe vindmølle-forme skibes ud fra Nyborg
    Dette billede er taget tidligt onsdag morgen, da den første ud af i alt to særtransporter kørte gennem Nyborg. Det foregik via Fynsvej, forbi fængslet og lystbådehavnen og videre til industrihavnen. Privatfoto: Preben Andersen
  • Kæmpe vindmølle-forme skibes ud fra Nyborg
    Dette billede er taget tidligt onsdag morgen, da den første ud af i alt to særtransporter kørte gennem Nyborg. Det foregik via Fynsvej, forbi fængslet og lystbådehavnen og videre til industrihavnen. Privatfoto: Preben Andersen

Nyborg: 90 meter lang. 6,60 meter bred. Og 5,30 meter høj. Med de dimensioner er der ikke noget at sige til, at det har været nødvendigt at gøre ekstra plads til den specialbyggede blokvogn, som tidligt onsdag morgen transporterede en kæmpe støbeform til vindmøllevinger gennem Nyborg by og ud til industrihavnen.

Sent onsdag aften kører blokvognen endnu en tur fra det tidligere SSP i Kirkeby på Sydfyn til Nyborg, hvor den ankommer mellem klokken fire og seks torsdag morgen med støbeform nummer to.

Senere på ugen skal formene skibes videre til Portugal, oplyser Blue Water overfor Fyens Stiftstidende.

Det er den tyske vindmølleproducent Senvion, der har bestilt vindmølleformene. De fleste dele er fragtet til Esbjerg med særtransport, men det har ikke været muligt med vinge-formene, fordi de overstiger højden på motorvejsbroerne, forklarer Robert Wagner fra transportfirmaet Mammoet Wind i Brande, der står for transporten på land.

I stedet må den enorme blokvogn tage turen ad landevejen.

For at gøre plads har det været nødvendigt at lægge ekstra asfalt i rundkørslen i Vindinge. Det samme gælder rundkørslen for enden af Fynsvej og for enden af Enghavevej i Nyborg samt ved et helleanlæg på Storebæltsvej, fortæller Paul Qvist fra Nyborg Kommunes tekniske forvaltning. Det bliver dog ikke skatteyderne, der skal betale for arbejdet eller for at rydde op igen, forsikrer han.

Den specialbyggede blokvogn vil blive ledsaget af følgevogne med specialuddannet personale. Når man vælger af køre ad to omgange, skyldes det først og fremmest hensynet til sikkerheden.

- En ting er en vogn med en længde på 90 meter. Men forestil dig, at vi kørte to vogne efter hinanden, og der opstod problemer undervejs. Så ville vi spærre for al trafik, siger Robert Wagner.

Det forhold, at man kan nøjes med en specialbygget blokvogn frem for to har også spillet ind.

  • Journalist portræt

    Af:

    Jeg er lokalredaktør på Fyens Stiftstidende i Nyborg samt redaktør på Lokalavisen Nyborg. Privat bor jeg sammen med min familie i Nyborg by, ikke langt fra redaktionen. Og så har jeg lige rundet de 40 år. Jeg blev uddannet journalist i 2004. Forinden havde jeg taget en bachelor-grad i statskundskab ved Aarhus Universitet.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere