Log ind

Han laver vinderbiler med benzinen i blodet

  • Han laver vinderbiler med benzinen i blodet
    Gert og hans søn Niels Vestergaard har genåbnet autoværksted i Ullerslev, der nedbrændte sidste år.
  • Han laver vinderbiler med benzinen i blodet
    Gert og hans søn Niels Vestergaard har genåbnet autoværksted i Ullerslev, der nedbrændte sidste år.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Niels Vestergaard former vinderbiler til den kommende Formel 1-sæson

Ullerslev: For mange danskere findes motorsporten ikke rigtig andre steder end på fjerne tv-kanaler, men 31-årige Niels Vestergaard fra Ullerslev har altid haft benzin i blodet.

- Jeg er jo én af de få danskere, der har fået beskidte fingre af at fikse biler, men også køre gokart og rally-cross på professionelt niveau, siger Niels Vestergaard med en accent der afslører, han har tilbragt de sidste par år i England.

Her er han nemlig den første dansker, der har taget uddannelsen som såkaldt "Racing-engineer". Hans opgave er at udvikle racerbiler til Renaults Formel 1-hold, der blandt andre tæller danske Kevin Magnussen.

Ham har Niels Vestergaard engang også kørt mod, da han stadig sad bag rattet som elitekører. Nu er både spor og roller skiftet til fordel for karrieren som "Racing-engineer".

Lige for tiden er han da også ligeså meget op i fart, som dengang han kørte ræs. Formel 1 sæsonen starter nemlig den 3. april i Australien.

- Det handler om at gøre bilen så let som mulig. På dén måde presser vi både os selv og producenterne på, hvad der er muligt. Jeg er født realist, men jeg er også nødt til at tænke ud af boksen for at skabe de bedst mulige betingelser for succes på kørebanen - og selvfølgelig sørge for, at Kevin vinder, siger Niels Vestergaard, der dog har sat en weekend af til at besøge faderen, Gert Vestergaards nyåbnede autoværksted i hjembyen Ullerslev.

Muskelmassen sidder i bilerne

Som "Racing-engineer" har Niels samlet alt dét, der har kredset i hans liv lige siden, han så en racerbil-udstilling sammen med sin far. Udstillingen tændte en lyst til ikke kun at kræse, men også ræse med biler.

- Min store fordel er, at jeg selv har siddet i en formel-bil og derfor har en viden og indsigt, andre ingeniører måske misunder. Vi er med til at opbygge dén muskelmasse, man er så afhængig af på banen. Kritikken falder jo tilbage på os, hvis holdet fejler under et løb, siger Niels Vestergaard, der ikke bare er uddannet på universitetet i Oxford, men også af sin far, Gert Vestergaard, der i en tidlig alder tog ham med rundt på racerbaner og lærte ham at reparere biler om aftenen.

Motoren fik dog en anden lyd, da Niels valgte at skippe en mulig karriere som racerkører og starte på gymnasiet.

- Hvis man skal leve af det, skal man turde satse. Jeg ville gerne have en uddannelse og slippe igennem uden en kæmpegæld, siger Niels Vestergaard, hvis første drømme om at blive professionel racerkører blev overhalet af bagtanker ved sportens økonomiske og personlige satsninger.

Tilbage til værkstedet

Indenfor motorsport hjælper det, hvis blodet er blåt eller munden madet med guldske. I Niels Vestergaards tilfælde var det ikke nok med en medfødt interesse for motorsport. Alligevel virker han til at have affundet sig fint med sit skifte:

- Der er absolut kedelige dage, hvor tålmodigheden bliver sat på prøve og jeg vil da heller ikke udelukke, at jeg på et tidspunkt kommer mere ud i marken. Men når bilerne bliver pakket og sendt af sted, så får jeg altid gåsehud over, at jeg på en eller anden måde selv er til stede på banen.

- Det er jo mig, der er med til at afgøre, om vi i sidste ende vinder.

  • Af:

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere