Log ind

E 20: Derfor fik Ullerslev ingen afkørsel

  • E 20: Derfor fik Ullerslev ingen afkørsel
    Motorvejen hen over Fyn bliver dagligt benyttet af tusindvis af bilister. Men Ullerslev fik aldrig sin egen afkørsel. Det vil Udvikling Ullerslev lave om på. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
  • E 20: Derfor fik Ullerslev ingen afkørsel
    Motorvejen hen over Fyn bliver dagligt benyttet af tusindvis af bilister. Men Ullerslev fik aldrig sin egen afkørsel. Det vil Udvikling Ullerslev lave om på. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Baggrund

Det var Ullerslev Kommune, der selv forhindrede at byen fik en motorvejsafkørsel, siger et rygte i byen. En tidligere borgmester og en tidligere kommunaldirektør bekræfter, at byen i hvert fald ikke pressede ret meget på for at afkørslen.

Ullerslev: Der går et hårdnakket rygte i Ullerslev, som fortæller, at det var Ullerslev selv, der tilbage i 1970'erne frabad sig at få en motorvejs-afkørsel til byen. Den afkørsel, som Udvikling Ullerslev nu igen har sat på dagsordenen, og som var emnet for et borgermøde onsdag aften.

- Jeg har da også hørt rygtet mange gange, men om det er rigtigt, at man direkte modarbejdede en opkørsel til Ullerslev, kan jeg ikke vide, siger folketingsmedlem Erik Christensen, der blev borgmester i Ullerslev første gang i 1998.

Ullerslev og Langeskov

Siden motorvejen over Fyn blev færdig i 1980'erne, er Langeskov vokset langt hurtigere end Ullerslev.De to naboboer havde op til 1980'ere næsten lige mange indbyggere.

I dag bor godt 4000 mennesker i Langeskov, mens indbyggertallet i Ullerslev er knap 2.800.

Desuden rummer Langeskov et af Fyns mest markante erhvervsområder omkring motorvejsopkørslen.

- Men jeg kan i hvert fald konstatere, at jeg aldrig har set noget, der viser, at Ullerslev pressede på for at få afkørslen, tilføjer han.

Den udlægning bekræfter Ullerslevs mangeårige kæmner - altså kommunaldirektør - Bent Poulsen, der stadig bor i Ullerslev.

- Jeg mener ikke, Ullerslev direkte modarbejdede en opkørsel ved byen. Men Vejdirektoratet havde peget på opkørsler ved Hjulby og i Langeskov, og dermed kunne vi ikke forvente at få en afkørsel ved Ullerslev. Dengang lagde man ikke afkørslerne så tæt som nu. Desuden var opfattelsen i Ullerslev nok, at vi sådan set fik to afkørsler, for der var jo kun få kilometer til Langeskov- og Hjulby-afkørslerne, siger Bent Poulsen.

Der har dog tilsyneladende været en vis lokal modstand. I hvert fald nævner flere af dem, Stiftstidende har talt med, at godsejeren på Hindemae ikke var interesseret en afkørsel på sin jord, og at der midt i planlægningen af motorvejen over Fyn blev fredet et dige ved Hindemae, og det gjorde det endnu mere besværligt med en lokal afkørsel.

Erik Christensen fortæller i øvrigt, at der også i hans tid som byens førstemand var planer om en afkørsel.

- Jeg fik en henvendelse fra Shell, der foreslog en afkørsel i forbindelse med et benzinanlæg - en model, der er brugt i Jylland flere steder. Jeg fik forvaltningen til at lave et overslag over projektet, og det ville dengang koste i omegnen af 40 millioner kroner. Det svarede til provenuet af at sætte skatten op med to procentpoint i Ullerslev, og det kunne kommunen slet ikke magte, siger han.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist og souschef på Fyens Stiftstidendes Nyborgredaktion. Jeg har arbejdet på avisen siden midten af 1980'erne. Det meste af tiden har jeg været på redaktionen i Nyborg, men jeg har også arbejdet på erhvervs- og webredaktionen og i fem år skrev jeg om boliger, arkitektur og havestof. Jeg bor i Nyborg.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere