Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Verner Pantons røde rubin forfaldt

Verner
Pantons
røde rubin
forfaldt

Annonce:

Billig tilbud på charterferie

Se alle vores destinationer og billige tilbud her!

Fynboerne valfartede til Kom-igen Kro ved Langesø, hvor Verner Pantons tilbygning "Den røde rubin" indbød til frokoster og moderne design. Efter 25 år blev "rubinen" revet ned.

Artiklen er hentet i arkivet

"Den røde rubin" tegnet af Verner Panton var et nordfynsk tilløbsstykke ved Langesø. Bygningen led en krank skæbne 1980’erne
Nordfyn: 15 lamper af den verdenskendte danske designer og arkitekt Verner Panton blev i efteråret 2009 stjålet fra det bedagede og nedslidte Søndersø Center.

Lamperne er i alt vurderet til 135.000 kroner i handel og vandel og er ikke siden fundet. Hverken politi eller andre har været i stand til at kaste det nødvendige lys over de stjålne designer-lamper.

Til gengæld kaster arkivleder Jens Åge Petersen lys over et andet af Verner Pantons helt store aftryk på Nordfyn. Det sker i årsskriftet fra Søndersø og Omegns Lokalhistoriske Forening, hvor han beretter om "Den røde Rubin" og Kom-Igen Kro ved Langesø. Og om Verner Pantons far Henry, der forpagtede først Hårslev Kro, så Mørkenborg Kro og siden Kom-Igen kro.

Rød i fem nuancer

- Det var en pæn gammeldags kro af den type, der gik mange af på dusinet. Besøgstallene var ikke opsigtsvækkende, skriver Jens Åge Petersen under overskriften fra Kunstværk til Dødsbo.

Det blev der vendt op og ned på i foråret 1958, da Langesø Blomsterpark åbnede med en kvart million tulipanløg.

Samtidig åbnede Henry Panton en moderne tilbygning til kroen i stål og glas og tegnet af sønnen. Den fik i folkemunde navnet "Den røde rubin", fordi den var rød i hele fem nuancer af rød. Farven gik igen overalt i designet.

Spiserestauranten var et stort rum med flytbare vægge og en tagetage med plads til udeservering og solbadning.

- Det første år var antallet af besøgende mere end 80.000 i blomsterparken. Og hvis ikke blomsterne kunne lokke folk til, så kunne kroen, beretter Jens Åge Petersen.

"Rubinen" provokerede og forargede sin samtid. Noget som ellers var forbeholdt museerne.

Skoven vandt over kroen

Den røde rubin havde sin storhedstid i 60’erne og begyndelsen af 70’erne. I slutningen af årtiet lakkede det mod enden, og byboerne valgte at indtage søndagfrokosten andre steder. Første søm i kisten til en nedrivning kom i 1983.

- Den sidste krovært var Flemming Kallerup, som opsagde sin forpagtningsaftale med Langesø Fondet. Han mente ikke, at fondet levede op til kravet om vedligeholdelse, fremgår det af årsskriftet.

I Områdeavisen var daværende skovrider Finn Jacobsen citeret:

- Beslutningen om at nedrive Pantons tilbygning er forsåvidt endelig ...Vort hovedformål er skovbrug og ikke kro. I sidste ende er det et spørgsmål om bevarelse af skoven på bekostning af kroen ...også selv om det er et af en verdensberømt arkitekts første arbejder. Citat slut.

Søndersø Kommunes daværende borgmester Kaj Jeppesen (V) efterlyste en løsning. Men protesterne var få, og i 1984 blev kroen revet ned.

Verner Panton er væk, og det samme er 25 år med "rubinen". Men hans design lever livskraftigt videre. Blot ikke i Søndersø Centret og i skoven ved Langesø.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70