Log ind

Papirets genkomst: Kald mig bare firstmover

  • Papirets genkomst: Kald mig bare firstmover
    "Retfærdigvis skal det med i denne papirkalender-lovsang, at jeg bestemt ikke fornægter det smarte ved en digital kalender, der for eksempel giver lyd fra sig i god tid før, jeg skal af sted til en aftale, og som gør det muligt at dele kalender med andre," skriver Betty Rasmussen i ugens klumme i Ugeavisen Nordfyn.
  • Papirets genkomst: Kald mig bare firstmover
    "Retfærdigvis skal det med i denne papirkalender-lovsang, at jeg bestemt ikke fornægter det smarte ved en digital kalender, der for eksempel giver lyd fra sig i god tid før, jeg skal af sted til en aftale, og som gør det muligt at dele kalender med andre," skriver Betty Rasmussen i ugens klumme i Ugeavisen Nordfyn.

Jeg er en firstmover. Sådan én, der gør ting, før de bliver moderne og almindelige.

Okay. Folk, der kender mig, vil nok ryste undrende på hovedet og smile overbærende over den påstand.

Og det er bestemt heller ikke et prædikat, jeg ville have sat på mig selv for bare et par uger siden. Tværtimod.

Men så læste jeg en historie, der kort før jul bredte sig med agurketids-hast på de fleste nyhedsmedier: Vi er vilde med papirkalendere trods digitalisering.

Det var Kristeligt Dagblad, der først bragte historien om, at antallet af solgte papirkalendere er i støt vækst.

Således fortalte administrerende direktør i Indeks Retail, der ejer Bog & Ide, Bøger & Papir, Boghandleren og Legekæden, at kæden de seneste to år har oplevet en tocifret stigning i antallet af solge papirkalendere.

Alene firmaet Mayland har trykt 2,4 millioner 2017-kalendere.

Jeg har købt de to. En til arbejde og en til private aftaler.

Faktisk er jeg så meget firstmover, at jeg aldrig har droppet papirkalenderne. De giver mig et hurtigt overblik over min dag, min uge, min måned, mit år.

Hvis nogen vil lave en weekendaftale måneder ud i fremtiden, kan jeg hurtigt tjekke kalenderen for ledige weekender, jeg bliver i god tid mindet om den tandlægeaftale, der blev datolagt i starten af 2016, og når jeg overfører vigtige datoer til en ny årskalender, giver det mig et hurtigt overblik over forårets helligdage, kommende runde fødselsdage og lignende.

Det kan du da også få i en elektronisk kalender, hører jeg digitale fans sige.

Ja, det er muligt. Men jeg - og åbenbart millioner af andre danskere - holder altså fast i det overblik, det giver at skrive aftaler og opgaver ned på papir.

Retfærdigvis skal det med i denne papirkalender-lovsang, at jeg bestemt ikke fornægter det smarte ved en digital kalender, der for eksempel giver lyd fra sig i god tid før, jeg skal af sted til en aftale, og som gør det muligt at dele kalender med andre.

Måske kan papirets fornyede popularitet, når det gælder om at holde styr på en travl tilværelses mange gøremål, overføres til et af de områder, hvor jeg også er trofast papirtilhænger: Avisen - og det gælder ikke bare de medier, der sikrer mig en fast indtægt.

Ofte ser vi jo, at tendenser begynder i USA og siden breder sig over Atlanten til Danmark, og hvis det er tilfældet, er der faktisk opmuntring at hente fra Trump-land.

For de to store amerikanske medier New York Times og Washington Post kunne op mod det nye år begge melde om en betragtelig fremgang i antallet af betalende læsere.

Således fik New York Times på fire uger 10 procent flere betalende abonnenter. Fordelingen mellem print- og papirlæsere er dog ikke umiddelbart tilgængelig, men under alle omstædigheder er det mennesker, der har valgt at betale for et journalistisk produkt i stedet for at nøjes med de nyheder, de kan få gennem venner på sociale medier.

Det er da opmuntrende.

  • Rasmussen_Betty_(2015)_032

    Af:

    Jeg er journalist på Fynske Mediers redaktion på Nordfyn. Tidligere har jeg arbejdet som lokaljournalist på Midtfyn og i Assens og endnu tidligere som nyhedsredaktør og redaktionssekretær på Fyens Stiftstidendes hovedredaktion i Odense.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere