• Flere fynske leasingselskaber afviser at have gjort brug af et "skattehul," der muliggør, at selskaberne kan slippe for at betale registreringsafgift på biler.
  • Tværtimod bakker selskaberne regeringen og Dansk Folkeparti op om, at der bør foretages ændringer på området.

Til trods for at administrerende direktør hos Flexlease.nu, Kent Bernsdorf, er vel bekendt med det såkaldte skattehul på billeasingområdet, er det ifølge ham ikke noget, Flexlease.nu har udnyttet i praksis.

- Måske er vi bare lidt gammeldags forsigtige. Jeg tror, at vi har siddet med en fornemmelse af, at det må man da stoppe igen, det hul.

Billeasing og registreringsafgift

Leasingselskaber har mulighed for at få refunderet dele af eller hele registreringsafgiften, hvis deres leasede biler ved aftaleophør teknisk beregnet har tabt mindre i værdi end forventet af Skat.Leasingselskabers indkøbspriser for mange biler er ofte lavere end udbudspriserne for tilsvarende brugte biler.

Hvis man for eksempel vurderer, at en bil reelt er 100.000 kroner værd, men man foretager en vurdering af bilen til at være 80.000 kroner værd, er det den vurderede værdi afgiften beregnes ud fra.

Derved opstår muligheden for, at bilen i princippet ikke vil være faldet i værdi efter en relativt kort leasingperiode på eksempelvis seks måneder.

Ifølge Finans.dk refunderede Skat i 2012 i alt otte millioner kroner til leasingfirmaer, mens der i 2016 blev udbetalt 203 millioner kroner fordelt på 17.002 leasingbiler.

Finans.dk kunne desuden afsløre mandag, at af mindst 1000 indregistrerede Mercedes-biler i december 2016 er 300 af bilerne siden blevet afmeldt og har fået afgift retur.

Regeringen og Dansk Folkeparti forhandler om, hvorledes bil-leasing skal reguleres, hvis afgifterne skal ændres.

Hullet, Kent Bernsdorf refererer til, er, hvad flere medier har betegnet som et skattehul i registreringsafgiftsloven.

Blandt andet kunne Finans.dk senest afsløre, at hundredvis af Mercedes-biler kører rundt på vejene uden at betale registreringsafgift - i overensstemmelse med loven, vel at mærke.

Leasingfirmaer har nemlig ret til at få tilbagebetalt registreringsafgiften eller dele af den, såfremt bilen ved aftalens ophør teknisk beregnet har tabt mindre i værdi end forventet af Skat. En fidus, der koster statskassen dyrt.

I branchen lader det sig blandt andet gøre, fordi leasingselskabernes indkøbspriser for mange biler er lavere end udbudspriserne for tilsvarende brugte biler.

- Meningen var ikke at slippe

Også hos Leasing Fyn afviser man, at der kan være tale om, at nogen af deres leasede biler skulle befinde sig på vejene uden i sidste ende at betale registreringsafgift.

- Det er ikke noget, vi har fundet anledning til at gøre på den måde, forklarer direktør Kurt Madsen.

- Hvad mener du så om, at der tilsyneladende er en række andre leasingfirmaer på markedet, hvis biler slipper for registreringsafgiften?

- Vi vil ikke blande os i, hvordan andre driver deres forretning. Men jeg har fuld forståelse for, hvis politikerne ændrer på reglerne, siger Leasing Fyn-direktøren og tilføjer:

- Meningen med de regler er jo, at leasingselskabet får adgang til at betale en registreringsafgift for den periode, hvor bilen er leaset ud - meningen var ikke at helt slippe for at skulle betale afgiften.

- Ingen kan leve med det

At få ændret på reglerne er netop, hvad man fra både politisk hold og tilsyneladende også blandt flere i branchen ønsker.

Det understreger i al fald Bent Ove Larsen, direktør i leasingfirmaet Carta og talsmand i den nystiftede brancheforening Foreningen for Mindre Leasingselskaber, som også Flexleasing.nu er medlem af.

- Det er jo klart, at der ikke er nogen, der kan leve med, at biler kører rundt uden at betale registreringsafgift, siger Bent Ove Larsen og påpeger:

- Det er der imidlertid flere, der gør, og derfor er det et problem. Vi mindre leasingselskaber vil ikke stå model til, at en bil ikke skulle tabe noget i værdi, når den har været ude at køre i for eksempel 12 måneder.

Det første, foreningen gjorde, efter den blev stiftet ultimo august, var derfor at kontakte skatteminister Karsten Lauritzen (V) med henblik på at få sat en stopper for udnyttelsen af skattehullet.

I forrige uge forelagde foreningen således skatteministerens embedsmænd bud på, hvordan man ifølge foreningen kan lukke nogle af de huller i registreringsafgiftsloven, der i øjeblikket udnyttes.

- Det kan ikke være rigtigt, at man skal kunne få hele afgiftsbetalingen retur. Der bør til hver en tid være en nedskrivning. For selv om vi ved, det er en markedsværdi-beregning, der foretages, så mener vi ikke, at det er muligt ikke at foretage en nedskrivning. Heller ikke selv om der er tale om korte kontrakter, lyder det fra Bent Ove Larsen.

  • Af: