Log ind

Broken News: Fynsk mejerisucces: Postost modner på vej til kunden

  • Broken News: Fynsk mejerisucces: Postost modner på vej til kunden
    Udviklingsdirektør Carmen Bähre fra succes-mejeriet OstBoks. Foto: Colourbox
  • Broken News: Fynsk mejerisucces: Postost modner på vej til kunden
    Udviklingsdirektør Carmen Bähre fra succes-mejeriet OstBoks. Foto: Colourbox
Broken News

Takket være servicejusteringer hos PostNord kan fynsk netmejeri have en halv million oste på landevejen og dermed undvære dyr lagerplads.

En ost tager som bekendt den tid, en ost skal tage - og det gør posten også. Så hvorfor ikke kombinere de to ved at sende den ufærdige ost med posten, så den er moden, når den kommer frem?

Så enkel er ideen bag OstBoks, et nyt fynsk netfirma, der har kæmpe succes med Postost, som sælges ufærdig og modner undervejs til kundens postkasse.

- Vi kalder os for sjov for et ostordrefirma, men det er faktisk lige præcis det, vi laver. Og den lave kilopris kan kun lade sig gøre, fordi PostNord med de seneste servicejusteringer bruger så lang tid på udbringningen, at vi sparer udgiften til lagerplads, fortæller direktør Dan Bo Skorbe fra OstBoks.

- Princippet kendes allerede fra reservedelsbranchen under navnet just-in-time, hvor det handler om at minimere den tid, en vare spilder på et lager. Vi kalder det cheese-in-time-princippet, og vi har konstant en halv million oste på hjul med PostNords vogne. Dermed har vi slet ikke behov for store lagre og kølefaciliteter, tilføjer han.

Direkte ned i kuverten

Men hvordan produceres den såkaldte Postost?

- Vi tager et halvt kilo flydende ostemasse og hælder den i en vandtæt og stødsikker kuvert, som herefter sendes som B-post direkte til forbrugeren. Det koster kun 32 kroner i porto, kunden betaler 40 kroner, og fordi PostNord gør sit yderste for at sikre en lang lagringstid, kan kunden få en prisbillig, vellagret ost, når den engang når frem, siger seniormejerist Ole Grube.

Nyhed: Tre-ugers postevin

OstBoks har så pæn succes med sin landevejslagrede postost, at man har store planer for fremtiden.

- Vi har tænkt os at relancere den kendte og elskede treugers-vin, som alle danskere fremstillede og drak i 60'erne og 70'erne, forklarer udviklingsdirektør Carmen Bähre og fortsætter:

- I den moderne udgave bestiller man vinen i den mængde, man ønsker. De forskellige ingredienser pakkes løst i en treliters papvin-kasse, der forsegles og forsynes med et stort skilt med teksten "Forsigtig" og sendes med pakkepost. Den robuste håndtering sikrer en jævn blanding af ingredienserne, hvorefter gæringsprocessen finder sted, mens pakken er i postvæsenets varetægt. Når papvinen ankommer til kunden, er den færdiggæret og lige til at tappe fra en medfølgende tappehane, siger Carmen Bähre.

Hun forventer, at produktet skal markedsføres som Postevin.

  • ny-bagsidedrengene

    Af:

    Bagsidedrengene bestyrer Fyns mest læste bagside, der udkommer hver dag med de gratis tillæg kaldet Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis. Vi redigerer desuden Punktum, den sidste side i Danmark-sektionen, som udkommer hver dag sammen med vildt mange dagblade fra Jysk Fynske Medier. Broken News er navnet på vores alternative faktamedie, som udkommer 1-2 gange om ugen på papir og net. Broken News TV er de opblæste nyheder, som rundkastes via vores facebookside: facebook.com/bagsidedrengene.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere