Log ind

Rystet Lyngvild: 2.000 fynske bycykler er parkeret

  • Rystet Lyngvild: 2.000 fynske bycykler er parkeret
    Det er nu op til cykelturisme-initiativet Bike Island at afgøre, om kinesiske cykler kan være med til at fremme cykelturismen. De fynske borgmestre er ikke klar til at tage imod 2.000 gratis bycykler.
  • Rystet Lyngvild: 2.000 fynske bycykler er parkeret
    Det er nu op til cykelturisme-initiativet Bike Island at afgøre, om kinesiske cykler kan være med til at fremme cykelturismen. De fynske borgmestre er ikke klar til at tage imod 2.000 gratis bycykler.

De fynske kommuner tager ikke imod gratis bycykler fra Kina. Og Jim Lyngvild, der skaffede tilbuddet, ryster på hovedet.

Hvis fynboer har glædet sig til at få adgang til 2.000 gratis bycykler fra Kina, så kan de godt holde op med det nu.

De fynske borgmestre er enige om at sige nej tak til et tilbud fra kinesiske Ofo, som er kommet til Fyn via Jim Lyngvild, der er kendt for at skabe mode, creme og øl. Og opmærksomhed.

Allerede inden borgmestrene trådte sammen i det fynske borgmesterforum, havde Odense truffet sin beslutning om at sige nej tak, hvilket ærgrede Jim Lyngvild, da han blev klar over det:

-Jeg har fået en mail fra Odense kommune, og de har besluttet sig til at takke nej til tilbuddet. Ikke nogen begrundelse - bare nej tak, siger Jim Lyngvild, der ikke vil have mere med projektet at gøre:

- Jeg gider ikke mere. Jeg har ringet til mine forbindelser i Kina og sagt, at det ikke bliver til noget med Fyn. Jim Lyngvild langer ved samme lejlighed ud efter Odense Kommunes beslutning:

- Der er gået Odense i den igen. Jeg har så mange gange haft samarbejde i gang med Odense Kommune, men det ender altid med, at det strander.

Vi er jo en cykelby, og hver Odenseaner har sin egen cykel

Jane Jegind(V), by- og kulturrådmand i Odense Kommune.

Odense har cykler nok

Danske Cykelhandleres direktør, Thomas Johnsen, har rådgivet først Odense Kommune og senest også alle Fyns borgmestre, da de mødtes til Borgmesterforum i Rudkøbing. Han advarer mod, at cyklerne er af ringe kvalitet, og at man ser, at de ender med at ligge smidt rundt omkring i byen, uden at nogen henter dem eller vedligeholder dem.

Det argument forstår Jim Lyngvild ikke. Han mener, at Ofo, der er den største operatør på markedet, er ude over de børnesygdomme, der måtte have været. Desuden peger han på, at Ofo netop ville forpligte sig til at indsamle og vedligeholde cyklerne og til at ansætte lokal arbejdskraft.

- Det er da mærkeligt, at Odense ikke engang har villet tage et møde med Ofo og konfrontere dem med de spøgelser, kommunen åbenbart ser, siger han. Men Jim Lyngvild er i alle tilfælde ude af billedet, når det gælder cykler.

- Jeg vil ikke bruge flere kræfter på det, og jeg er ligeglad. Det er ikke noget, jeg tjener en krone på, og jeg er ikke stillet nogen indtægt i udsigt, hvis en aftale faldt på plads.

Odenses by- og kulturrådmand, Jane Jegind (V), mener da også, at Odense Kommune har truffet en rigtig besluting efter intput fra både hendes egen forvaltning og Danske Cykelhandlere.

-Der sker meget på det her område, og nogle gange er det en god ide lige og se tiden an. Det er ikke altid bedst at være first mover, siger rådmanden.

Hun peger på en række problemer, der har været med bycyklerne andre steder, og hun peger også på, at Odense ikke ligefrem står og mangler cykler.

- Vi er jo en cykelby, og hver Odenseaner har sin egen cykel, siger hun og peger på, at byen også har sit eget turistcykel-system, som kører bedre, end det har gjort.

Op til Bike Island

Assens-borgmester Søren Steen Andersen(V) havde oprindeligt lagt op til, at alle ti fynske borgmestre skulle tage en fælles beslutning. Det her de nu gjort ved at sende tilbuddet fra det kinesiske firma Ofo videre til det fynske cykelturisme-initiativ Bike Island 2020:

-Der var for mange ting, vi var usikre på, så vi har bedt Bike Island kigge på det for afgøre, om de måske kan bruge det i deres bestræbelser på at gøre Fyn førende inden for cykelturisme, siger han.

  • Byrne_Tommy_(2015)_004

    Af:

    Tommy er journalist på samfundsredaktionen og arbejder med stofområder som politik, sundhed og uddannelse. Han har tidligere arbejdet på erhvervsredaktionen og har også vikarieret som politisk reporter på Christiansborg. Tommy er gift (for anden gang), har to børn og bor mest i Odense men også på Langeland, hvor de har et fritidshus i Lohals.

Mere om emnet

Se alle
9
Lyngvild aflyser kinesisk cykel-eventyr: - Der gik Odense i den

Lyngvild aflyser kinesisk cykel-eventyr: - Der gik Odense i den

4
Cykelhandlere advarer: Pas på gratis cykler fra Kina

Cykelhandlere advarer: Pas på gratis cykler fra Kina

Kamp om at levere cykler til Fyn

Kamp om at levere cykler til Fyn

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere