Log ind

Fynsk vikingeøl: Satser på kinesiske luksushoteller

  • Fynsk vikingeøl: Satser på kinesiske luksushoteller
  • Fynsk vikingeøl: Satser på kinesiske luksushoteller
    2 / 2
    Jim Lyngvild modtog tirsdag hædersprisen for årets øl under International Food Contest i Herning for bryggeriet Frejdahl, der er et samarbejde mellem ham og Bryggeriet Vesftyen. Foto: Jim Lyngvild

Bryggeriet Frejdahl har succes med sine nordiske øl. Ny hæder åbner for mulighederne i Kina for Bryggeriet Vestfyen og Jim Lyngvild, der står bag Frejdahl.

Tirsdag modtog Bryggeriet Frejdahl en æresmedalje for sin dessertøl Brynhild under International Food Contest i Herning. Denne gang var det dessertøllen, Brynhild, der vandt titlen som "Årets bedste øl", og det er blot endnu en i rækken af hædersbevisninger til Jim Lyngvild og Bryggeriet Vestfyen, der står bag.

Jim Lyngvild, der også er særdeles aktiv inden for mode creme og andre sager, tog imod prisen i går, og han er stolt af endnu en medalje til samlingen:

-Det er en stor ære for både vores brygmester, Christoph Behnke, og mig selv. Sådan en pris er også vigtig for vores eksport, og især på det kinesiske marked går de meget op i medaljer og hædersbevisninger, siger Jim Lyngvild.

Hæderen

Bryggeriet Frejdahl, der er et samarbejde mellem Jim Lyngvild og Bryggeriet Vestfyen, modtog tirsdag hæderspærisen for bedste øl for dessertøllen Brynhild under International Food Contest i Herning.Landbrug og fødevarer står bag konkurrencen, der kårer de bedste produkter indenfor foodområdet.

I fødevarekonkurrencen deltog 1.500 produkter fra 15 lande.

Netop det kinesiske marked er Lyngvild og Bryggeriet Vestfyen i fuld gang med at tage hul på, bekræfter administrerende direktør Poul Mark fra Bryggeriet Vestfyen i Assens:

-Vi har sendt fire 40 fods containere til Kina med Frejdahl-produkter, og vi har lagt en langsigtet strategi, hvor vi satser på highend-markedet med vægt på de femstjernede hoteller og luksusrestauranter, siger han.

Hyldeblomstproblemet

Indtoget i Kina har været forsinket, fordi myndighederne stiller strenge krav til importerede fødevarer.

-De har noget, der svarer til det tyske reinheitsgebot, som gør det vanskeligt at tilsætte andet til øl end det grundlæggende med malt og humle, forklarer Poul Mark og suppleres af Jim Lyngvild:

- Det var vores øl, Thyra, med hyldeblomst, der var problemet. De vidste ikke, hvad hyldeblomst var, og så stoppede de for det hele, siger han.

Men hindringerne er nu ryddet til side, og planen er lagt, siger Poul Mark:

-Planen er, at vi om to år skal sælge mindst lige så meget i Kina som på det danske marked. Men det er en langsigtet plan og en investering. Man kan altid komme ind på det kinesiske marked med noget og så hurtigt ud igen, men vi er der på en langsigtet aftale, siger han.

Ud over Frejdahl-øllene, arbejder Vestfyen også på at få både sine pilsnere og sine Willemoes specialøl til at bide sig fast på det kinesiske marked, oplyser Poul Mark.

Både Poul Mark og Jim Lyngvild bruger meget tid i Kina, for det er vigtigt at være til stede, hvis man vil handle med kineserne. Til gengæld er der ingen planer om at producere øllet på den anden side af jorden.

  • Byrne_Tommy_(2015)_004

    Af:

    Tommy er journalist på samfundsredaktionen og arbejder med stofområder som politik, sundhed og uddannelse. Han har tidligere arbejdet på erhvervsredaktionen og har også vikarieret som politisk reporter på Christiansborg. Tommy er gift (for anden gang), har to børn og bor mest i Odense men også på Langeland, hvor de har et fritidshus i Lohals.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere