Log ind

Blue Ocean Robotics støvsuger markedet

  • Blue Ocean Robotics støvsuger markedet
    1 / 2
    Der er sket meget, siden den første elektroniske støvsuger fra Nilfisk kom til verden i 1910. I dag besidder Nilfisk en førende position på det globale marked og leverer professionelle maskiner til mere end 100 lande. Foto: Nilfisk.
  • Blue Ocean Robotics støvsuger markedet
    2 / 2
    De tre direktør og medstiftere af Blue Ocean Robotics har god grund til at smile - fra venstre er det Claus Risager, John Erland Østergaard og Rune K. Larsen. Foto: Blue Ocean Robotics.

Samarbejde med Nilfisk betyder, at Odense-virksomheden får brug for et betydeligt antal nye medarbejdere

Et betydeligt antal arbejdspladser er på vej til Odense-virksomheden Blue Ocean Robotics, der indgår et strategisk samarbejde med Nilfisk, som har lavet rengøringsmaskiner i mere end 110 år, og som forsyner mere end 100 lande med dem.

Blue Ocean Robotics er blot en lille håndfuld år gammel og har specialiseret sig i at lave nye generationer af robotter sammen med partnere, der står stærkt på markedet. Sådan en partner er Nilfisk i dén grad, lyder det fra Claus Risager, medstifter og direktør i det fremadstormende robotfirma for hvem det nye makkerskab er en landevinding.

Robotter og rengøringsmaskiner

Blue Ocean Robotics er stiftet af Claus Risager, Rune K. Larsen og John Erland Østergaard, der er fælles om direktør-ansvaret.Blue Ocean Robotics har specialiseret sig i at lave partnerskaber med virksomheder, der tager sig af globalt salg, service og produktion, mens Blue Ocean Robotics står for udvikling og teknologi.

Nilfisk er en af verdens førende aktører inden for den professionelle rengøringsbranchen og har mere end 110 års erfaring med innovation.

Nilfisk har egne salgsselskaber i 45 lande, og virksomhedens produkter forhandles i mere end 100 lande.

Den først Nilfisk-støvsuger vejede 17,5 kilo og blev introduceret i 1910.

Det var Europas første elektiske støvsuger, udviklet af elektrotekniker Peter Andersen Fisker.

Kilde: Blue Ocean Robotics/Nilfisk.

- Vi lever af, at vi laver partnerskaber med andre virksomheder, og at vi i de partnerskaber videreudvikler og designer nye robotter, mens vores partnere tager ansvar for at bringe dem ud på et globalt marked. Det at verdens største producent af gulvvaskemaskiner vælger os som partner, dét bliver næsten ikke meget større. Og der er et betydeligt antal arbejdspladser i det for Odense. Det er robotingeniører og teknikere, vi får brug for, men præcis hvor mange kan jeg ikke sætte tal på, siger Claus Risager til Fyens Stiftstidende.

 

  

To milliarder

Nilfisk, som i andet kvartal af 2017 omsatte for to millarder kroner, regner med, at op mod ti procent af virksomhedens omsætning inden for de næste fem til syv år skal komme fra selvkørende maskiner.  

 - Vi vurderer, at omkring 70 procent af omkostningerne til professionel rengøring går til arbejdskraft. Samtidig er rengøringsbranchen én af de industrier med højest medarbejderudskiftning. Vi oplever derfor et markant behov blandt vores kunder for at få indført selvkørende maskiner, der kan løse de standardiserede rengøringsopgaver, så personalet kan få frigjort ressourcer til andre opgaver, siger Han Henrik Lund, administrende direktør i Nilfisk.

Claus Risager glæder sig til, at Blue Ocean Robotics i samarbejde med Nilfisk kan udvikle en ny generation rengøringsmaskiner, som også kan dæmme op for mange arbejdsskader i rengøringsbranchen.

- Rengøringsindustrien oplever en masse problemstillinger med medarbejdere, der får skader og har problemer med arbejdsmiljøet, og derfor efterspørger kunderne udstyr, så man ikke får de her kedelige konsekvenser og problemer med hele tiden at skulle rekruttere nye medarbejdere. Vi får mulighed for at gøre arbejdet i rengøringsindustrien langt mere interessant og at gøre rengøringsjob til et højrere betalt job med vidensindhold, lyder det fra Risager.

115 medarbejdere

Også Jørn Tolstrup Rohde, bestyrelsesformand i Blue Ocean Robotics vurderer, at det nye samarbejde bringer Odense-virksomheden endnu længere frem på markedet.

- Dette strategiske samarbejde med Nilfisk giver Blue Ocean Robotics den fremdrift, der skal til for at introducere virksomhedens teknologiplatform, TP-X, i en større sammenhæng end hidtil. Der er ingen tvivl om, at begge virksomheder bevæger sig i en meget spændende retning, og det vil partnerskabet understøtte, mener bestyrelsesformanden.

Blue Ocean Robotics beskæftiger 115 medarbejdere, hvoraf de 55 har deres arbejdsplads i hovedsædet i Odense. Nilfisk er en del af NKT-koncernen, men bliver udskilt som et selvstændigt selskab og børsnoteret den 12. oktober.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
Flere job til Odense: Odense-robotter støvsuger verdensmarkedet

Flere job til Odense: Odense-robotter støvsuger verdensmarkedet

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere