Log ind

Skulpturer fra Clay-udstilling skal ud i Klimabyen

  • Skulpturer fra Clay-udstilling skal ud i Klimabyen
    1 / 3
    Værket "Krukke" er skabt af Gunhild Rudjord og skal stå på Vestre Kirkegård ned mod Sildemarken, hvor regnvandet fra Allékvarteret oven for kirkegården løber ned til.
  • Skulpturer fra Clay-udstilling skal ud i Klimabyen
    2 / 3
    Værket "Altings tøven" er skabt af Per Ahlman og skal placeres på Vestre Kirkegård i forbindelse med det nye vandanlæg, der etableres ud mod Kongebrovej.
  • Skulpturer fra Clay-udstilling skal ud i Klimabyen
    3 / 3
    Værket "Rook Takes Bishop" er skabt af den norske kunstner Magne Furuholmen, og det skal placeres på torvet foran Middelfart Kirke, hvor der på sigt vil blive etablere en udsigtstrappe i forbindelse med Klimaby-projektet.

Der er tre værker fra den nye jubilæumsudstilling på Clay, der er lavet specielt til Middelfart i den forstand, at de skal udenfor og stå i Klimabyen.

Middelfart: Udstillingen "Store formater - kloge hænder", som blev åbnet af den norske dronning Sonja på keramikmuseet Clay søndag, vil ikke kun være forbeholdt dem, der bevæger sig inden for i den røde museumsbygning.

Tre af de i alt 15 nye værker, der er skabt til selve udstillingen, som fejrer det 30-årige gamle Tommerup Keramiske Værksted, er nemlig lavet med et ekstra mål for øje, da de skal have en fast plads udenfor i den nye Klimaby - nærmere bestemt på Vestre Kirkegård og ved selve Middelfart Kirke, som også indgår i projektet.

Om udstillingen

Udstillingen "Store formater - kloge hænder" er en jubilæumsudstilling på Clay til ære for Tommerup Keramiske Værksted, der har eksisteret i 30 år.Udstillingen udgør således en række værker, der er lavet på Tommerup Keramiske værksted gennem de seneste tre årtier.

Derudover er der lavet 15 nye, store værker, der er produceret hen over de seneste måneder på Tommerup specielt til udstilling - heriblandt de tre værker, der skal ud og stå permanent i Klimabyen i Middelfart.

De 15 kunstnere og keramikere bag de nye værker er: Peter Brandes, Bjørn Nørgaard, Kirsten Justesen, Magne Furuholmen, Bente Skjøttgaard, Morten Løbner Espersen, René Schmidt, Ingrid Askeland, Andreas Schulenburg, Pernille Pontoppidan, Hesselholdt & Mejlvang, Søren Thygesen, Per Ahlmann, Gunhild Rudjord og Marianne Nielsen.

"Store formater - Kloge hænder" kan opleves på Clay frem til den 1. april 2018.

- Vi har det her samarbejde med Clay, hvor menighedsrådet (for Middelfart Kirke, red.) har været med nede på Tommerup Keramiske Værksted for at se de her skulpturer - og der har været en dialog med både kunstnere og landskabsarkitekt, og menighedsrådet er, som jeg forstår, meget begejstret for, at de skal have det her kunst derned, siger Helle Baker, der er projektleder på Klimabyen.

Og det har projektlederen så ganske ret i:

- Jeg tror, at det bliver så flot, siger Bit Jensen, der formand for menighedsrådet.

Med uderummet for øje

Det er mere præcist keramikerne Gunhild Rudjord, Per Ahlman og Magne Furuholmen, der alle har deres gang på keramikværkstedet i nabokommunen, som har kreeret de tre værker, der skal pryde bybilledet - og det betyder altid noget særligt, når éns værk skal ud og står, erkender Per Ahlman, hvis skulptur skal stå ved det nye vandanlæg på kirkegården:

- For mig er det en stor ære. Det er jeg meget, meget glad for, og jeg har været der (på kirkegården, red.) og se, hvordan det går fremad med anlægget, der skal etableres, og det ser spændende ud, siger han.

Gunhild Rudjord, der driver Tommerup Keramiske Museum med hendes mand Esben Lyngsaa Madsen, påpeger endvidere, at det også har en betydning for selve udformningen af skulpturerne, når man ved, at de skal uden for at stå:

- Når du har et konkret sted, som du kender til, før du går i gang med at skabe værkerne, tænkes det ind i selve udformningen af værkerne. Hvem er publikum? Hvad betyder omgivelserne - i det her tilfælde en kirkegård? Hvorimod, når du laver værker til en udstilling, så er det mere åbent, siger hun. Dertil kommer det fatkum, at værket skal kunne stå uden for i det danske vejr, hvilket stiller nogle andre krav til værkets robusthed.

Under alle omstændigheder skal de dog stadig vedligeholdes, påpeger begge keramikere, og den opgave vil ifølge museumsdirektør Pia Wirnfeldt tilfalde kommunen, som i realiteten låner værkerne af Clay til evig tid, hvis der altså passes godt på dem.

Et symbolsk valg

Men samarbejdet med Klimabyen er beundringsværdigt, tilføjer hun:

- Og det lykkes os kun at få de her fantastiske skulpturer ud i Middelfart byrum, fordi Klimabyen og museet har tænkt synergi om, at nu hvor der sker en udvikling i byen, hvordan kan vi så forhøje det og gøre det endnu bedre - og det, at vi har kunnet indgå i en dialog om, hvordan vi kan arbejde sammen omkring det her, har gjort, at tingene er tænkt sammen fra starten - og derfor går det også ind og bliver rigtig vellykket, siger hun.

Projektleder for Klimabyen, Helle Baker, påpeger desuden den skjulte symbolik i samarbejdet med Clay:

- Klimabyen er jo på mange måder formet af, at bydelen ligger på den her lerskrænt, hvilket gør nedsivningen af regnvandet ganske vanskeligt de fleste steder. Og det er jo det, der betyder, at regnvandet så skal ledes i de her styrede forløb på overfladen ned over arealet. Så man kan sige, at leret er en forudsætning for Klimabyen, og derfor giver det også rigtig god mening, at vi samarbejder med Clay, da det jo trods alt er det samme materiale, de arbejder med i en forfinet grad, siger hun og fremhæver endvidere, at Klimabyen også arbejder med at lægge en særlig klinke lavet af ler.

- Så leret er sådan et genkendeligt og identitetsskabende element i Klimabyen, hvor vi prøver at vise det i forskellige former, og det, synes jeg, er en interessant historie, siger projektlederen.

  • Hansen_Anne_Vegeberg

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidendes redaktion i Middelfart, hvor jeg blandt andet dækker det politiske liv og kommunens udvikling - særlig på børn-, unge- og øvrige socialpolitiske områder.

Mere om emnet

Se alle
Royalt besøg på Clay: Norges dronning Sonja åbner udstillingen

Royalt besøg på Clay: Norges dronning Sonja åbner udstillingen

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere