Log ind

Iværksætteri: Dronepilot vil leve af at lave videoer

  • Iværksætteri: Dronepilot vil leve af at lave videoer
    23-årig Emil Lang Skovbølling fra Munkebo laver mange videoer med sin drone. Foto: Jeppe Maagaard Holm
  • Iværksætteri: Dronepilot vil leve af at lave videoer
    23-årig Emil Lang Skovbølling fra Munkebo laver mange videoer med sin drone. Foto: Jeppe Maagaard Holm

23-årige Emil Lang Skovbølling fra Munkebo har lært sig selv at producere videoer. Nu vil han skyde al sin energi i sin enkeltmandsvirksomhed, hvor han laver videoer for virksomheder.

Munkebo: 23-årige Emil Lang Skovbølling fra Munkebo har i mange år lavet videoer for fornøjelsens skyld. Han har filmet sin hjemegn fra luften med drone, skudt ferievideoer, som han har delt på YouTube, og droppet After-Ski-fester for at redigere sne-hvide videoer fra løjper rundt i verden.

Nu drømmer han om at gøre sin hobby til fuldtidsforretning, og når han om nogle måneder er færdig med sin bachelor i erhvervsøkonomi fra SDU, vil han skyde al sin energi i sin enkeltmandsvirksomhed ELS Productions.

Før jeg køber et nyt kamera, går jeg ind og ser en masse videoer på YouTube for at være sikker på, om det er det rigtige udstyr. Det samme gør jeg, når jeg sidder og redigerer en video.

Emil Lang Skovbølling, 23 år og stifter af ELS Productions 

- Nu har jeg virkelig kastet det hele i ringen for at fokusere på det, siger han.

Emil begyndte at lave videoer, da han gik på vandsportslinje på Oure Efterskole. Med GoPro-kamera filmede han sine ture på vandet, hvor han sejlede kajak, windsurfede og sejlede i sejlbåde. Han redigerede filmene og lagde dem på YouTube, og en ny hobby spirede hurtigt hos Emil.

- Mine videoer nåede hurtigt bredt ud, fordi Oure så en idé i at dele mine videoer som en del af deres egen markedsføring, siger han.

Selvlært fotograf

Siden han begyndte at redigere videoer på Oure, er interessen vokset støt. Han har lært sig selv at filme og redigere, sideløbende med at han har gået på universitetet.

- Før jeg køber et nyt kamera, går jeg ind og ser en masse videoer på YouTube for at være sikker på, om det er det rigtige udstyr. Det samme gør jeg, når jeg sidder og redigerer en video. Jeg følger nogle på YouTube, som jeg synes er rigtigt dygtige, og som jeg finder inspirerende, forklarer han.

Og selvom videodelen er fuldstændig selvlært, mener Emil også, at han kan trække på nogle af de ting, han har lært ved at studere erhvervsøkonomi.

- Det er en god baggrundsviden at have, og det er godt at falde tilbage på, hvis det skulle slå fejl det her. Men så kan jeg også bruge nogle elementer fra uddannelsen, når jeg skal ud at opsøge kunder. Vi lærer meget om markedsføring på uddannelsen, og derfor kan jeg se det fra kundernes perspektiv. Jeg kan sætte mig i deres sted i forhold til, hvad videoen kan bruges til, forklarer han.

- Men det er ret tilfældigt, at de to ting spiller sammen. For det er ikke, fordi jeg har tænkt, at jeg skal læse erhvervsøkonomi, fordi jeg har min videopassion ved siden af, fortsætter han.

Kunder gennem sociale medier

I april i år startede Emil Lang Skovbølling sin virksomhed ELS Productions. Det var ikke planen, at han ville gøre hobbyen til forretning allerede nu, men da han fik et tilbud om at lave en video til konferencen Digital Odense, slog han til og etablerede sin virksomhed.

- Jeg tror faktisk, at ham, der opsøgte mig, havde set mig på YouTube. Han er bekendt med min onkel, og derfor har han set, at min onkel har delt mine videoer. Så det er faktisk sociale medier, der har gjort, at han har set mig, forklarer Emil Lang Skovbølling.

- Når jeg har filmet fra lokalområdet, så synes folk også, det er meget interessant at dele det for at gøre folk mere opmærksomme på Kerteminde Kommune. Der har jeg lavet nogle flotte videoer fra Fjorden og området her omkring, som folk har delt i forskellige grupper på Facebook, fortsætter han.

Ind til nu er det ofte kunderne, der har opsøgt Emil Lang Skovbølling, hvis de ville have lavet en film. Men når han starter med at arbejde på projektet på fuld tid, vil han selv begynde at opsøge kunder mere aktivt.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Tre gode råd til dig, der vil starte som iværksætter

Tre gode råd til dig, der vil starte som iværksætter

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere