SØSIDEN

Dave Cornthwaites verdenesmeter-vandcykel er udviklet i Californien og ligger i pruslejet 28.000 - 35.000 kr i USA.

De fleste børn har nok forlystet sig med en tur på en vandcykel i et legeland. Eller måske på en af de Rudkøbing-producerede kæmpesvaner tilvirket af glasfiber.

Fremdriften af disse fartøjer er baseret på et traditionelt vandcykel-princip. En eller to ombordværende vandcyklister træder i pedaler direkte forbundet til et afskærmet skovlhjul. Skovlene roterer piskende rundt i vandet, og fremad går det efter samme princip som på en hjuldamper.

En af Danmarks sidste hjuldampere i daglig drift var Svendborgsunds Fritz Juel. Den trafikerede Svendborg-Vindeby for sidste gang i 1946. Dengang var propellen forlængst slået igennem på de fleste andre fartøjer, store som små.

Legebarn og udvikler

Nu vinder propellen også så småt frem på vandcykler. Flere propel-systemer er på markedet. Det nyeste og mest sofistikerede er skabt af Judah Schiller. Han er en opfinder og igangsætter fra San Francisco på den amerikanske Stillehavs-kyst.

Legebarnet og udvikleren i Judah Schiller blev udfordret for fire år siden. Dengang satte han sig for at blive den første, der vandcyklede over San Francisco-bugten og over Hudson-floden i New York. Som tænkt så cyklet. Bag indsatsen lå også Judah Schillers tanker om at synliggøre cykling som sport og sjov til lands og ikke mindst til vands.

Tankerne trampede videre og ud af dem kom hans egen virksomhed, Schiller Sports. Formålet med etableringen var sammen med to-tre andre vandsports-begejstrede at designe og fremstille den mest avancerede vandcykel nogensinde.

- Vi vil gerne give folk en helt ny måde at nyde søer, kanaler, floder og oceaner på, lød det i Schillers i hensigtserklæring.

Resultatet blev en elegant, katamartan-agtig vandcykel fremstillet solidt og enkelt af moderne materialer.

Sænkbar propel

Det bærende i Schiller Water Bike er de to lange, missilformede-pontoner. De er fremstillet af kraftigt kunststof, fyldt med luft og er oppustelige. Så går det helt galt, kan selv vandcyklen altså også punktere.

De to pontoner er holdt samlet med tværgående rør. Midt på rørene er fastgjort en hjulløs, cykellignende konstruktion med stel, sæde, styr og pedaler.

Fra pedalerne overføres vandcyklistens ben-kraft med en kraftig kunststof-kæde til propellen. Den er anbragt agterude midt mellem pontonerne.

Propellen kan med et let greb løftes ud af vandet, når cyklen skal ind på en strand. Når pedalerne trædes baglæns, hæves propellen gradvis ud ad vandet og lavvandede områder kan forceres med reduceret fart.

Let at manøvrere

I følge Søsidens iagttagelser i norsk farvand i sidste uge forekommer vandcyklen let at manøvrere. I hvert fald for Dave Cornthwaite, der som potentiel verdensmester på langdistance også må siges at have opnået rutinen i sejlads på cykel.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
VIDEO: Mød den kommende verdensmester i vandcykling

VIDEO: Mød den kommende verdensmester i vandcykling

FAKTA: Motorløse Dave Cornthwaites helt vilde resultattavle

FAKTA: Motorløse Dave Cornthwaites helt vilde resultattavle

FAKTA: Så stærkt kan eventyrerens vandcykel sejle

FAKTA: Så stærkt kan eventyrerens vandcykel sejle