Log ind

Futuristisk Toyota har danske fingeraftryk

  • Futuristisk Toyota har danske fingeraftryk
    1 / 4
    Linjerne på C-HR signalerer, at der er tale om en futuristisk bil, det holder et stykke hen ad vejen.
  • Futuristisk Toyota har danske fingeraftryk
    2 / 4
    Den høje Toyota C-HR er både unik og velkørende, men ikke så praktisk, hvis du higer efter plads. Fotos: Jens Overgaard
  • Futuristisk Toyota har danske fingeraftryk
    3 / 4
    Kendte Toyota-betjeningselementer tilsat spræl og en højtplaceret skærm giver en fin førerplads med godt udsyn.
  • Futuristisk Toyota har danske fingeraftryk
    4 / 4
    Toyota C-HR er ikonisk og skal være et statement for Toyota, lyder det fra den danske bildesigner Stephan Rasmussen, der står bag modellen.

Test. Den skarpslebne Toyota C-HR er et forfriskende pust i rækken af nye høje biler, men det smarte design koster lidt på funktionaliteten i modellen. Vi tester basismotoren med 116 hk.

Selv om Toyota nærmest er indbegrebet af snusfornuft, slår det japanske mærke af og til med halen, så det giver bølgeskvulp i bilernes store andedam. Det så vi med mini-sportsvognen MR2, med suv'en RAV4 og med hybridbilen Prius.

Nu er de ellers så forsigtige Toyota-folk igen på banen. Denne gang med den høje, coupéagtige C-HR crossover, der med sine skarpe pressefolder mere ligner et fartøj fra en af månemissionerne end en familiebil i mellemklassen og især skiller sig ud fra mængden på en dansk provinsmotorvej.

Fakta

Toyota C-HR 1.2 T C-ULTPris: 299.000 kr. plus levering

Grøn ejerafgift, halvårlig: 890 kr.

CO2 per km: 136 g

Brændstofforbrug: 16,7 km/l (EU-norm)

Motor: Firecylindret motor på 1,2 liter

Effekt: 116 hk

Ydelse: 185 Nm/1.500-4.000 omdr.

Acceleration: 10,9 sek.

Topfart: 190 km/t.

L/B/H: 436/180/157 cm

4 stjerner ud af 6

 

Men familien Danmark er også i målgruppen for modellen, der sigter bredt og med linjer fra den danske bildesigner Stephan Rasmussen endda har et nationalt touch. Retfærdigvis skal dog siges, at Nissan skal have æren for at kickstarte den nye modebølge af crossovere med Qashqai, der ligger i samme størrelse, og den spøjse Juke, som placerer sig en halv klasse under. Toyota rammer med C-HR dog et marked, som er langt mere modent, end da Juke kom på banen i 2011, og hvor selv VW nu med den nye T-Roc, som lander herhjemme til november, er klar med en direkte C-HR-konkurrent.

Kører sportsligt

Vi tester den høje Toyota CHR med mellemudstyret C-ULT og en 1,2-liters turbobenzinmotor på 116 hk til en samlet pris af 299.000 kr. plus levering. Den kostede 322.370 kr. før de nye bilafgifter. Du kan få en C-HR med basisudstyret C-ITY fra 250.292 kr. med bl. a. aircondition og en sikkerhedspakke, der omfatter nødbremse, vognbaneassistent, automatisk op- og nedblænding samt adaptiv fartpilot, mens du skal op i højere udstyrsvarianter for at få bl.a. klimaanlæg og skilteaflæser.

Lad os slå det fast med det samme: Chokoladesiden er en unik attitude, skarpe køreegenskaber plus muligheden for at sætte personlige fingeraftryk i en flot finish. I den anden grøft finder vi en anvendelighed, som er lige kneben nok til mange familier, der her må leve med et bagsæde, hvor der nok er rimeligt med plads, men hvor de høje skydeskår af vinduesrammer giver ringe udsyn for passagererne, og især den brede C-stolpe kan skjule et helt cykelhold for føreren, der også må døje med et forholdsvis lille bagagerum på 377 liter.

De højtplacerede håndtag til bagdørene er til gengæld en praktisk gimmick: De er lette at gribe fat i og har en solid finish i modsætning til visse modeller, hvor det er tynde, glatte plastichåndtag.

Kabine med pep

Bag rattet har du udsigt til en kabine, hvor det nærmest lagkageopdelte instrumentbord med en fritstående skærm er peppet op med en kontraststribe i et klart blåt børstet materiale, som fletter sig sammen med instrumenteringen af kendte knapper fra Toyota-hylderne i en finish, som er gedigen uden at være prangende. Den fritstående skærm med Toyota Touch 2-systemet fungerer intuitivt let. Her trækker bl.a. bakkamera op, mens manglende Apple Car-Play trækker ned.

På vejen opleves tydeligt, at Toyotas teknikere har arbejdet med at optimere undervognen, så det høje tyngdepunkt ikke mærkes. Vi ligger stabilt på vejen, styretøjet er pænt skarpslebent, og gearene er så tilpas tætklikkende præcise, at vi ikke vil tøve med at kalde den en af de p.t. sjoveste Toyota-biler, selv om det måske i sig selv ikke siger så meget.

Kan bruge flere kræfter

På vejen er C-HR komfortabel nok for de fleste, mens den letløbende motor på de 116 hk gør sig godt til accelerationer ved sammenfletninger på storbyernes omfartsveje, mens vi på lande- og motorvej godt kunne savne mere punch ved overhalinger.

Brændstofforbruget på 16,7 km/l i den høje bil er heller ikke imponerende efter dagens standard. Hvis du vil have mere ud af dråberne, så overvej hybridmodellerne, der klarer 25-26 km/l. Her spiller en 1,8-liters benzinmotor uden turbo sammen med en elmotor, der giver et pift til accelerationen, så der tilsammen er en systemydelse på 122 hk. Her skal du dog være indstillet på en vis larm ved accelerationen.

Rammer tidsånden

Der er ingen tvivl om, at Toyota har ramt tidsånden med den nye model, der mest retter sig mod den mindre familie eller dem, som bare vil gå på kompromis for at være smarte, helt som når der købes stramme bukser, der måske er en tand for små, men som matcher moden. Således omfatter C-ULT-udstyret da også mørktonede bagerste sideruder og bagrude samt en totonet lakering med sort tag.

Designeren Stephan Rasmussen uddyber gerne, hvad der er hensigten med modellen:

- Modellen er ikonisk, ligesom Aygo og IQ. Den skal være et statement fra Toyota, lød det fra Stephan Rasmussen, da vi tidligere mødte designeren til en snak om bilen.

Den melding har han fuldstændig ret i. Der er ingen tvivl om, at konkurrenter som VW T Roc kommer med et bredere motorprogram og flere muligheder for udstyr som bl.a. firehjulstræk eller digital instrumentering. Men Toyota C-HR udsender signaler, som er helt unikke.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere