Log ind

Barokfestival med strygerinstrumenter af tarme

  • Barokfestival med strygerinstrumenter af tarme
    Danske Ensemble Barocca spiller på Odense Barokfestival lørdag 23. september klokken 16. Yderst til venstre står Maria Rosenkilde Qvist, som er festivalmanager på Odense Barokfestival. Foto: Odense Barokfestival
  • Barokfestival med strygerinstrumenter af tarme
    Danske Ensemble Barocca spiller på Odense Barokfestival lørdag 23. september klokken 16. Yderst til venstre står Maria Rosenkilde Qvist, som er festivalmanager på Odense Barokfestival. Foto: Odense Barokfestival

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Odense Barokfestival inviterer til koncerter med klassisk musik fremført på originale instrumenter. Det giver ifølge fesitvalens manager en helt speciel lyd, som man ikke kan opleve mange andre steder.

Odense Barokfestival sørger i denne måned for en række koncerter med levende instrumental og vokal barokmusik. Modsat mange andre steder bliver koncerterne fremført på originale instrumenter.

- Vi spiller en anden form for klassisk musik med eksempelvis tarmstrenge som i gamle dage, i stedet for nutidens instrumenter med metalstrenge, forklarer Maria Rosenkilde Qvist, festivalmanager for Odense Barokfestival.

Den barokke musikperiode var fra cirka år 1600 til 1750, og af kendte kunstnere fra tiden kan nævnes Georg Friedrich Händel, Henry Purcell og Antonio Vivaldi.

Odense Barokfestival finder sted i Vor Frue Kirke i Odense fra 22. til 24. september.

- Vi vil gerne tilbage til Stradivarius' egen tid, hvor musikken lød anderledes end i dag. Det er svært at beskrive en lyd, før man hører den selv. Men når man spiller på originale instrumenter, bliver lyden mere sprød, intens og lidt blødere. Det bliver en mere intim oplevelse, siger Maria Qvist.

Efter hver koncert vil der være et nachspiel, hvor publikum kan se de anderledes instrumenter hele tæt på, spise tapas og nyde et glas vin.

Stort potentiale i Odense

Odense Barokfestival blev etableret i 2016, hvor festivalen bestod af tre koncerter. I år er den udvidet til fem koncerter, som udgør den egentlige festival. Derudover opføres to ekstra koncerter med Georg Friedrich Händels "Messias" 24. og 25. november.

Festivalens styregruppe består af fem medlemmer udover Maria Qvist. Hun mener, at barokmusik og tidlig musik i bredere forstand er uopdyrket land i Odense og på Fyn:

- Der er en del tilbud med tidlig musik i København og lidt i Aarhus, men næsten intet i Odense. Og vi tror, at der er interesse for det her også. I København er de fleste musikere hentet fra Sverige, og i Aarhus er der en del tyskere. Vi synes, det er sjovt at bruge de danske ensembler. Det skal være for at styrke det danske, siger Maria Qvist.

Og så er tanken, at arrangementerne ikke skal være for store.

- Vi vil holde det intimt og ikke for stort. For at være tro mod gammel tid er der heller ikke så mange musikere på scenen ad gangen. Vi vil gerne have det sådan, at publikum for eksempel kan høre den enkelte violin spille, forklarer Festival Manageren.

Den barokke musikperiode frembragte en del nye musikformer som suiten og sonaten, kantaten, oratoriet og den nok mest kendte barokke musikform, operaen.

- Barokmusik er meget lyttevenligt, fordi den er meget melodisk. Sidste år havde vi til de tre koncerter omkring 220 gæster, og i år kan vi godt mærke, at kendskabet til festivalen har bredt sig, så vi håber, at der kommer endnu flere denne gang, siger Maria Qvist.

Du kan læse mere om Odense Barokfestival på hjemmeside.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Odense Barokfestival

Odense Barokfestival

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere