Log ind

Dengang færgerne sejlede

  • Dengang færgerne sejlede
    Færgen Heimdal bakker mod lejet i Nyborg, overvåget af tre knægte, der er ude med snøren. Bag færgen anses benzin-anlægget på Avernakke. Foto: John Fredy
  • Dengang færgerne sejlede
    Færgen Heimdal bakker mod lejet i Nyborg, overvåget af tre knægte, der er ude med snøren. Bag færgen anses benzin-anlægget på Avernakke. Foto: John Fredy

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Fredy foto

Nyborg: I det righoldige arkiv af negativer til sort-hvide pressefotos fra 50 år siden griber tidlgiere Nyborg-fotograf John Fredy billedet af bilfærgen Heimdal, der bakker mod lejet i Nyborg, der i 1967 stadig lå dér, hvor i dag Lauses Grill står på opfyldt areal.

Når John Fredy var sendt på kajen for at tage aftenfotoet af Hemidal, var årsagen, at det den 23. september 1967 var slut med DSB's bilfærge mellem Nyborg og Korsør, og som Heimdal indtil da have opretholdt med få daglige afgangen.

Fredy Foto

Fredy Foto er en serie, der har kørt i Lokalavisen Nyborg.Serien viser pressefotograf John Fredys billeder af store og små begivenheder i Nyborg fra 1967.

John Fredy er stadig aktiv pressefotograf, men han forlod barndomsbyen Nyborg i 1968, hvor han kom til Odense.

Her arbejdede han en menneskealder for Fyns Pressefoto og Fyens Stiftstidende, blandt andet som fotochef.

Det var Fyns Tidende, der i en serie artikler havde rejst kritik af, at DSB ofrede penge på at opretholde en færgerute, stort set ingen benyttede. Avisen betegnede sejladsen som urentabel og førte også bevis for det ved qat tage en tur med færgen.

Avisen skrev: "Hidtil har man opretholdt driften, for at "Heimdal" kunne aflaste færgerne ved Knudshoved, men da vor medarbejder var om bord, viste det sig, at der kun var en enkelt passager på færgen samt en cykel på vogndækket - den tilhørte et medlem af beslætningen."

Avisen kunne endvidere oplyse, at færge sejlede seks dobbeltture  om ugen og hidtil havde givet drønende underskud, konkluderes avisen og foreslog trafikministeren - Nyborg egen socialdemorkatiske Svend Horn - at nedlægge ruten. Og sådan blev det. Heimdal  blev taget ud af drift ved DSB's sommerkøreplans udløb. Færgen ville blive lagt op og den 10 mands store besætning afmønstrede.

Dog lå Hemidal fortsat stand by i tilfælde af spidsbelasnting på bæltet og som tidlgiere skulel den også benyttes til kartoffeltransport mellem Samsø og Korsør.

Avisen kunne også fortælle, at Hemidal havde haft en omtumlet tillværelse. Oprindelig var den bygge til en rute, som Forenede Danske Motorejere, i dag bedst kendt som FDM, i 1930 ville oprette på Storebælt i utilfredshed med DSBs færgebetjening af bilisterne voer Storebælt. Den private rute Motorejernes Færgefart A/S aldrig til noget, for DSB overtog færgen og satte den ind på Nyborg-Korsør 1. november 1930. Under Anden Verdenskrig beslaglagde tyskerne færgen til troppetransporter til Norge.

Hemidal sejlede dog senere på Bøjden-Fyshavn-ruten, men blev i 1975 solgt til ophugning hos H.J. Hansen i Odense.

  • Andreasen_Niels_(2015)_023

    Af:

    Journalist på Fyens Stiftstidendes redaktion  i Nyborg, tovholder Lokalavisen Nyborg. Tidligere ansat på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende i Odense, inden da journalist på Fyns Amts Avis i Nyborg og Ugeavisen i Odense.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere